Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Gi medisiner?

Go down 
+11
Blomst
Maria
Camilla
Benedicte
MiraHedda
Irene
Linn
helle
Lene
Marita
chester
15 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
chester




Antall Innlegg : 190
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Gi medisiner? Empty
PosteTema: Gi medisiner?   Gi medisiner? EmptyFre Nov 06 2009, 20:04

Har dere noen gode forslag om hvordan man gir medisiner til hunder som absolut ikke vil ha de?

Når Chester var valp tok han imot tabletter som om de skulle vært godbiter. Men no nekter han å ta de. Har prøvd å gjemme de i leverposteien, men han har skjønt den. Og siden han forløpig bare får tørrfor så kan jeg ikke gjemme de i maten liksom.. Han skal liksom ha antihistaminer for allergien så hadde vært kjekt å slippe å slåss med han når han skal få de siden det kan være han må gå på de en stund. Itillegg til det så skal han ha øredråper akkurat no, slåss med han i nesten en time for å få gitt han de isted.

Noen gode tips??
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Gi medisiner? Empty
PosteTema: Re: Gi medisiner?   Gi medisiner? EmptyFre Nov 06 2009, 20:26

vil de ikke så skal de! happy3 Om jeg ikke får lurt i hundene mine tabletter, ja da blir det "the hard way" dvs åpne munnen, legge tabletten langt bak på tunga, lukke munnen og holde rundt snutepartiet for deretter å massere nedover halsen for at de skal svelge. Etter x-antall markekurer i Danmark og Norge har jeg sluttet å dille med pølser etc., for det fungerte bare 50% av gangene. Om de ikke vil svelge kan man sprøyte inn litt vann i munnviken, det pleier å hjelpe.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Gi medisiner? Empty
PosteTema: Re: Gi medisiner?   Gi medisiner? EmptyFre Nov 06 2009, 20:31

Når jeg har gitt Biorion-tabletter har jeg bare lagt de oppi tørrfôret, så har hundene spist alt som er. Det forutsetter jo en hund som er glad i mat da. Du kan ikke bløte tørrfôret med tabletten i, da? Da vil de ikke så lett kunne sortere ut tabletten.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Gi medisiner? Empty
PosteTema: Re: Gi medisiner?   Gi medisiner? EmptyFre Nov 06 2009, 20:55

Enig med Marita. Vil de ikke så skal de.
Sist Azarel fikk ormekur (som han absolutt ikke ville ha) så åpnet jeg munnen hans og plasserte tabletten bakerst på tunga (nesten i halsen). Han svelger automatisk han da, når han får noe "i halsen."
Og etter hver tablett fikk han en liten godbit.
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Gi medisiner? Empty
PosteTema: Re: Gi medisiner?   Gi medisiner? EmptyFre Nov 06 2009, 21:38

Jeg pakker tabletten inn i leverpostei wink3 Da merker de ikke at de får tablett en gang..


...med unntak av Milli da, som sleiker av leverposteien fra tabletten.. Men tror ikke du får det problemet med chester, han er jo veldig matglad happy3
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Gi medisiner? Empty
PosteTema: Re: Gi medisiner?   Gi medisiner? EmptyFre Nov 06 2009, 21:56

Jeg sørger alltid for at tablettene er skjult inne i en stor klump leverpostei Smile Da fyker de ned Smile Med for lite leverpostei var det lite moro da de var små, men med mer leverpostei var problemet løst. Smøreost på tube har også vært et triks her.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Gi medisiner? Empty
PosteTema: Re: Gi medisiner?   Gi medisiner? EmptyFre Nov 06 2009, 22:04

Som Marita så gidder jeg ikke å tulle og dulle med leverpostei mm da det blir en del markkurer på utenlandsreiser. Tbl settes i halsen, holder snuten og stryker litt halsen utenfra. Og alltid etterpå ett par godbiter slik at hunden ikke hoster tbl opp igjen.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Gi medisiner? Empty
PosteTema: Re: Gi medisiner?   Gi medisiner? EmptyFre Nov 06 2009, 22:10

Det går også ann å løse det opp i vann også sprøyte det inn i munnen med en sprøyte uten spiss. Det fungerer veldig fint på noen hunder, men noen spytter rett og slett ut vannet med pilla i.

På kattene våre legger vi pilla langt bak på tunga, og holder igjen munnen og stryker på halsen (som de andre her har skrevet) og det fungerer helt fint. Hvertfall om de får noe godt etterpå Smile
Til Toppen Go down
Benedicte

Benedicte


Antall Innlegg : 531
Join date : 11.06.2009

Gi medisiner? Empty
PosteTema: Re: Gi medisiner?   Gi medisiner? EmptyFre Nov 06 2009, 22:16

Jeg legger også bare pillen bakpå tungen.. Og holder rundt snuten mens jeg peker den oppover.. da "detter" den ned.. Smile
Til Toppen Go down
Camilla

Camilla


Antall Innlegg : 801
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Gi medisiner? Empty
PosteTema: Re: Gi medisiner?   Gi medisiner? EmptyFre Nov 06 2009, 22:22

Dennis er så matvrat at alt går ned på høykant. Men pakker tabletene i noe godt selvom happy3 Skal sies at den eneste medisinene han har måtte ta er for ormekur og Zoolack da.. Så det er ikke store greiene...

Jeg fant en artikkel på Apotek1 sine sider, kansje den hjelper. Håper du få i han medisinene, kjedelig at det blir et ork..

Her får du råd om hvordan du kan gi legemidler til kjæledyret ditt.

Øyedråper/øyesalve:
Vask hendene. Hold dyret rolig. For å unngå at dyret vrir seg unna, kan det lønne seg å nærme seg øyet bak- og ovenifra. Hvis øynene verker, tørkes først pusset bort med en ren tupfer eller kompress. Øyedråper dryppes i øyekroken eller i nedre øyelokksrand. Øyesalve legges i nedre øyelokksrand.

Øredråper:
Drypp dråpene inn i øret og massér på utsiden av øregangen i et halvt til ett minutt før dyret får lov til å riste på hodet.

Tabletter:
Legg hånden rundt overkjeven til hunden slik at du har tommelen på en side og resten av fingrene på den andre.Trykk overleppen til hunden inn mot tennene til hunden åpner munnen. Med den andre hånden legger du tabletten så langt bak på hundens tunge som du klarer. Lukk hundens munn og løft snuten oppover mot taket. Massér samtidig hundens hals nedover, slik at du utløser svelgerefleksen. Alternativt kan du skjule tabletten i en liten bit med ost eller leverpostei. Følg med i noen minutter etterpå for å forsikre deg om at tabletten ikke spyttes ut igjen.

Mikstur:
Bruk doseringssprøyte når du gir mikstur. Hev snuten til hunden. Trekk kinnet litt ut og sprøyt miksturen inn mellom kinnet og jekslene. Miksturen vil da renne bakover i svelget, slik at den svelges.
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Gi medisiner? Empty
PosteTema: Re: Gi medisiner?   Gi medisiner? EmptyFre Nov 06 2009, 22:27

Jeg gjemmer dem i maten (greit når man gir v&h) evt. i godbiter som leverpostei, blodpølse og lungemos. Melba lukter lunta dersom jeg bare gir en stooor godbit (blir jo større enn vanlige godbiter når man må ha en tablett inni), så jeg gir tre-fire stykker, og i en av dem er tabletten gjemt. Da sluker hun dem, og rekker ikke oppdage at i den tredje eller fjerde er det no muffens! happy6 Hun får Biorion hver dag, og den går ned sammen med v&h når jeg bare husker å ha den oppi. Glemmer jeg det, er det godbittrikset som er plan B.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Gi medisiner? Empty
PosteTema: Re: Gi medisiner?   Gi medisiner? EmptyFre Nov 06 2009, 22:30

Linn skrev:
Jeg sørger alltid for at tablettene er skjult inne i en stor klump leverpostei Smile Da fyker de ned Smile Med for lite leverpostei var det lite moro da de var små, men med mer leverpostei var problemet løst. Smøreost på tube har også vært et triks her.

Da kali gikk på medisinkuren sin her for litt siden, så satt alle hundene håpefulle pent på plass rundt beina mine hver morgen da de hørte jeg fant fram tablettesken laughs

Ingen sak å ta tabletter når de er pakket inn i godis.. Skjønner ikke poenget med å tvinge tablettene i hunden når det enkelt kan løses ved å pakke dem inn i noe de liker happy3
Til Toppen Go down
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Gi medisiner? Empty
PosteTema: Re: Gi medisiner?   Gi medisiner? EmptyFre Nov 06 2009, 22:38

Kattene våre fikk de ned med godis før, men så skjønte de "trikset" og slikka av godisen og lot pilla ligge : P
Til Toppen Go down
Blomst

Blomst


Antall Innlegg : 242
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Gi medisiner? Empty
PosteTema: Re: Gi medisiner?   Gi medisiner? EmptyLør Nov 07 2009, 07:02

Med Twinki så pakker jeg litt inn i leverpostei e.l før jeg legger dem inn bak i munnen.

Med Blomst og Circus har jeg bare putta dem i litt ost/leverpostei/salami/det jeg har i kjøleskapet og gitt det til dem. Passer på at jeg gir dem en bit til med en gang så ikke rekker tygger før de svelger ned wink3

Alle har brukt å komme løpende når jeg åpner ei pakke med tabletter rolleyes3

Øredråper: hold godt fast i øret og drypp. Evt bor du sammen med noen kan jo en holde og en dryppe? Best og gjøre det "fort og gæli" for de rekker tenke seg om.

Lykke til!
Til Toppen Go down
http://www.blogtown.se/blog.php?id=Maja-Twinki
Benedicte

Benedicte


Antall Innlegg : 531
Join date : 11.06.2009

Gi medisiner? Empty
PosteTema: Re: Gi medisiner?   Gi medisiner? EmptyLør Nov 07 2009, 09:15

helle skrev:
Linn skrev:
Jeg sørger alltid for at tablettene er skjult inne i en stor klump leverpostei Smile Da fyker de ned Smile Med for lite leverpostei var det lite moro da de var små, men med mer leverpostei var problemet løst. Smøreost på tube har også vært et triks her.

Da kali gikk på medisinkuren sin her for litt siden, så satt alle hundene håpefulle pent på plass rundt beina mine hver morgen da de hørte jeg fant fram tablettesken laughs

Ingen sak å ta tabletter når de er pakket inn i godis.. Skjønner ikke poenget med å tvinge tablettene i hunden når det enkelt kan løses ved å pakke dem inn i noe de liker happy3

Det er ikke så lett når de bare spytter ut tablettene igjenn.. eller spiser rundt for den del..
Til Toppen Go down
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Gi medisiner? Empty
PosteTema: Re: Gi medisiner?   Gi medisiner? EmptyLør Nov 07 2009, 10:00

Benedicte skrev:
helle skrev:
Linn skrev:
Jeg sørger alltid for at tablettene er skjult inne i en stor klump leverpostei Smile Da fyker de ned Smile Med for lite leverpostei var det lite moro da de var små, men med mer leverpostei var problemet løst. Smøreost på tube har også vært et triks her.

Da kali gikk på medisinkuren sin her for litt siden, så satt alle hundene håpefulle pent på plass rundt beina mine hver morgen da de hørte jeg fant fram tablettesken laughs

Ingen sak å ta tabletter når de er pakket inn i godis.. Skjønner ikke poenget med å tvinge tablettene i hunden når det enkelt kan løses ved å pakke dem inn i noe de liker happy3

Det er ikke så lett når de bare spytter ut tablettene igjenn.. eller spiser rundt for den del..

Azarel er også typen som spiser rundt tabletten.
Leverpostei o.l. slikker han bare av og så blir tabletten liggende igjen. Hvis jeg stapper tabletter inn i pølse e.l. så tar han hele biten i munnen, spiser pølsa og spytter ut tabletten.Så her er vi pent nødt til å bruke tvang. Men han får godbit etterpå da. happy3
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
-linda-

-linda-


Antall Innlegg : 1025
Join date : 10.06.2009
Age : 36
Bosted : Drammen

Gi medisiner? Empty
PosteTema: Re: Gi medisiner?   Gi medisiner? EmptyLør Nov 07 2009, 11:52

Før kunne jeg bare putte tabletter osv inni noe godt, og så spiste Blaze det lett som ingenting.. Men nå har han begynt å spise så forsiktig, og bare litt og litt.. Så han finner fort ut at det er en tablett der som han ikke vil spise..

Så da er det bare å åpne munnen hans, legge tabletten helt bakerst og så la han svelge..

Jeg er en person som i hvertfall ikke har tålmodighet til å stå å knuse hver eneste tablet slik at jeg får blandet det skikkelig godt inn i maten hans..
Ikke når han skulle ha 1/2 tablett 2 ganger om dagen i 4 uker..
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
Benedicte

Benedicte


Antall Innlegg : 531
Join date : 11.06.2009

Gi medisiner? Empty
PosteTema: Re: Gi medisiner?   Gi medisiner? EmptyLør Nov 07 2009, 12:12

Lene skrev:
Benedicte skrev:
helle skrev:
Linn skrev:
Jeg sørger alltid for at tablettene er skjult inne i en stor klump leverpostei Smile Da fyker de ned Smile Med for lite leverpostei var det lite moro da de var små, men med mer leverpostei var problemet løst. Smøreost på tube har også vært et triks her.

Da kali gikk på medisinkuren sin her for litt siden, så satt alle hundene håpefulle pent på plass rundt beina mine hver morgen da de hørte jeg fant fram tablettesken laughs

Ingen sak å ta tabletter når de er pakket inn i godis.. Skjønner ikke poenget med å tvinge tablettene i hunden når det enkelt kan løses ved å pakke dem inn i noe de liker happy3

Det er ikke så lett når de bare spytter ut tablettene igjenn.. eller spiser rundt for den del..

Azarel er også typen som spiser rundt tabletten.
Leverpostei o.l. slikker han bare av og så blir tabletten liggende igjen. Hvis jeg stapper tabletter inn i pølse e.l. så tar han hele biten i munnen, spiser pølsa og spytter ut tabletten.Så her er vi pent nødt til å bruke tvang. Men han får godbit etterpå da. happy3

Akkurat det samme som skjer her...
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Gi medisiner? Empty
PosteTema: Re: Gi medisiner?   Gi medisiner? EmptyLør Nov 07 2009, 13:08

Med Sara lurer jeg ormekuren inn i en Provit godbit. Ikke noe problem, bare deler den litt dytter tabletten inn og vips så var den spist. Nytter ikke å tvinge i henne noe som helst. Scot fikk ormekur som flytende pasta eller hva jeg skal kalle det. Med litt godbiter og mye tid fikk vi alt ned.
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Gi medisiner? Empty
PosteTema: Re: Gi medisiner?   Gi medisiner? EmptyLør Nov 07 2009, 13:54

Benedicte skrev:
helle skrev:
Linn skrev:
Jeg sørger alltid for at tablettene er skjult inne i en stor klump leverpostei Smile Da fyker de ned Smile Med for lite leverpostei var det lite moro da de var små, men med mer leverpostei var problemet løst. Smøreost på tube har også vært et triks her.

Da kali gikk på medisinkuren sin her for litt siden, så satt alle hundene håpefulle pent på plass rundt beina mine hver morgen da de hørte jeg fant fram tablettesken laughs

Ingen sak å ta tabletter når de er pakket inn i godis.. Skjønner ikke poenget med å tvinge tablettene i hunden når det enkelt kan løses ved å pakke dem inn i noe de liker happy3

Det er ikke så lett når de bare spytter ut tablettene igjenn.. eller spiser rundt for den del..

Som jeg skrev i mitt første innlegg, så fungerer dette ikke på alle, men dersom man har en hund det fungerer på (og jeg tror det fungerer på de fleste), så skjønner jeg ikke vitsen med å tvinge tabletten i hunden når det enkelt kan løses på måten over... wink3
Til Toppen Go down
chester




Antall Innlegg : 190
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Gi medisiner? Empty
PosteTema: Re: Gi medisiner?   Gi medisiner? EmptyLør Nov 07 2009, 19:46

Jeg må velge måte å gi Chester tabletter utifra hvilke tablett det er. Hvis det er en sånn stor rosa antibiotika pille så hjelper det ikke med leverpostei, men heldigvis kan jeg gjemme antihistaminen i leverpostei..

Øredråpene sliter jeg mer med. Er alene og er ikke særlig enkelt å holde han samtidig som jeg gir han dråper. Men får det alltids til til slutt, gjelder å ikke gi opp..
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Gi medisiner? Empty
PosteTema: Re: Gi medisiner?   Gi medisiner? EmptyLør Nov 07 2009, 21:17

Det går ikke å dele den da? Og gi i flere omganger med leverpostei rundt? Går jo an å sjekke om det fungerer, dersom det er et slit å få i han pillene på andre måter.



Kali er også helt crazy når det gjelder øyedråper.. Måtte omtrent gi opp kuren hun skulle ha pga øyebetennelse, endte opp med at jeg måtte klemme ut innholdet på fingeren og ta det fra fingeren og til øyet hennes.. Ikke akkurat så veldig bra, men øyebetennelsen forsvant i alle fall.. Aner ikke hvorfor hun får sånn panikk når jeg nærmer meg øynene hennes med øyedråper, for hun er flink på håndtering og plukking ellers..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Gi medisiner? Empty
PosteTema: Re: Gi medisiner?   Gi medisiner? EmptyLør Nov 07 2009, 22:06

Her i gården så åpner jeg munnen til hundene og legger tabletten så langt bak i halsen jeg kan, så holder jeg over snutepartiet og masserer halsen, da svelger di.
Dette går kjempe bra hos oss.
Med flytende medisiner så tar jeg sprøyta på skrått inn i munnen og sprøyter det inn i munnen, ingen problem biggrin
Det hadde vært litt slitsomt om jeg måtte ha slåss med 4 hunder som skal ha markurer å lignenede biggrin
Til Toppen Go down
Christina

Christina


Antall Innlegg : 150
Join date : 28.06.2009
Age : 44
Bosted : Kosice

Gi medisiner? Empty
PosteTema: Re: Gi medisiner?   Gi medisiner? EmptyLør Nov 07 2009, 22:37

Kjedelig når man sliter med slikt da, man vil jo gjerne at hunden skal ta medisinen sin, men blir jo litt stress når hunden ikke er samarbeidsvillig, hehe! T er enkel sånn gitt, spiste kortison rett ut av hånden i en måned hun, men hun spiser nå det meste vi har i hånden og da, matvrak! Om det ikke funker med leverpostei, dele opp tablettene eller andre lure triks, så hadde jeg også gått for tvang metoden. Like så greit å åpne munnen og dytte det langt bak som flere her beskriver, la det gå kjapt unna, og gi heller masse godis, ros og lek etterpå wink3 Når det gjelder øredråpene, så er det jo viktig at det blir gjort ordentlig også, og man har jo ikke akkurat tid til å trene så mye på dette når hunden allerede er syk. Vi hadde en runde med øredråper for et år siden, og T satt faktisk greit (men veldig misfornøyd) da dette ble gjort. Men om du ikke har noen til å hjelpe deg, så kan du prøve å legge han på siden, ta en hånd rundt begge bakbeina og den andre rundt frambeina og hold han nede om han stritter i mot, sett deg over han, selvfølgelig ikke for hardt!, men nok til at du klarer å holde han nede. Prøv å "lås" han litt mellom beina dine. Mange synes nok det er forferdelig tøft for hunden, men samtidig så er det jo viktig at han får behandlingen sin da. Er nok ikke noe mer stressende for hunden det enn å holde på å "krangle" i to timer wink3. Og selvfølgelig masse ros og godt og morro når det er over. Husker første gangen vi skulle klippe klørne på T, en uke etter at vi hadde fått henne. Hun hadde klippet klørne hver uke hos oppdretter, og hun viste oss det da vi hentet henne. T lå som et lam i fanget på henne, men da VI skulle gjøre det en uke etterpå var det helt umulig, hehe! Det ble en lang kamp det. Men vi ga oss ikke, og det ble raskt bedre. Men om man bruker tvang da, så er det viktig å ikke gi seg når hunden kjemper i mot. (T er snart to år, men får fortsatt godis etter hver labb, sikkert ikke nødvendig, men jeg synes hun fortjener det wink3 )

Når du er ferdig med kuren, så kan det jo være lurt å trene på å behandle ørene, øyene etc, slik at om han trenger behandling igjen siden, så går det kanskje lettere.

Dette er bare et forslag fra min side altså, slik jeg ville ha gjort det om jeg var alene og ikke hadde fått det til på en bedre måte wink3
Til Toppen Go down
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Gi medisiner? Empty
PosteTema: Re: Gi medisiner?   Gi medisiner? EmptyLør Nov 07 2009, 22:38

Sitat :
Det hadde vært litt slitsomt om jeg måtte ha slåss med 4 hunder som skal ha markurer å lignenede

Enig. Og når jeg har valper, som sist 9 stk så går det ikke an å leke med markkur behandling. Samtidig er hundene mine trygge på det som skjer, de vet at jeg vil ikke noe vondt for dem, tverimot får de godbiter etter inntak av tbl
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Sponsored content





Gi medisiner? Empty
PosteTema: Re: Gi medisiner?   Gi medisiner? Empty

Til Toppen Go down
 
Gi medisiner?
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Forsikring på medisiner?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: