Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Trikse tips

Go down 
+5
Garp
helle
Lex
Susanne
Marte
9 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Trikse tips Empty
PosteTema: Trikse tips   Trikse tips EmptyTor Nov 05 2009, 09:12

Jeg har endelig fått trenings ånden over meg igjen, og trener litt klikker med jentene hver dag nå..

Noen som har bruksanvisning for morsomme triks å komme med?

Vi må begynne i det enkle, er ikke helt klar for det mest avanserte enda.. unsure3

Filmet Fia i går, men det ble så mørkt, så vi får prøve igjen en annen dag happy3
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Susanne

Susanne


Antall Innlegg : 694
Join date : 21.06.2009
Age : 39
Bosted : Bergen

Trikse tips Empty
PosteTema: Re: Trikse tips   Trikse tips EmptyTor Nov 05 2009, 09:25

Hm, det første trikset jeg kom på er:
Hvis du har stuedør så lær dem å lukke den. Det er det mest genaile trikset jeg har lært Amy, har fått veldig mye brukt for det happy6 (Kan også brukes til å lukke skapdører etc.)

Liker å ha døren lukket for å forhindre at varmen slipper ut av stuen. Vi glemmer ofte å lukke døren før vi har satt oss ned og kjenner trekken (pass deg for trekken :P ) og hundene åpner den ofte hvis den står på gløtt. Da er det veldig praktisk å kunne be Amy lukke den igjen Laughing

Trikset var veldig enkelt å lære inn. Lærte hun først å "touche" en post-it lapp med nesen. Når det satt så klistret jeg post-it lappen på døren. Lot hun touche den noen ganger for belønning. Deretter klistret jeg post-it lappen litt høyere opp så hun måtte strekke seg, og etter det festet jeg post-it lappen så høyt at hun måtte stå på to bein for å nå opp. Da la jeg på kommandoen "lukk døren". Etter noen få økter tok jeg vekk post-it lappen og sa "lukk døren", ventet, også etter en liten tankepause så prøvde hun å hoppe opp mot døren. Klikk-belønn- og ros mye! happy6

-----

Edit: Kom på enda et triks som er litt artig, pleier å sjarme folk biggrin
Dette trikset er mer krevendes å lære inn en det forrige.
Lær dem å levere gjenstander. Jeg har lært Amy å levere alt mulig av ting jeg gir hun. Da jeg bodde hjemme hos min mor så gav jeg ofte ting til Amy (evt. lapper med beskjeder på) slik at hun skulle levere det til min mor som var i etasjen under. Eller min mor var godte syk og hadde kjøpt oss hver vår sjokolade etter jobb. Hun ropte på Amy og bad hun gå opp i andre etasjen og levere den til meg happy6 Trikseet er mest for morroskyld, men kan også være nyttig i blandt. Hun avleverte blandt annet bursdagsgaven til min morfar da han hadde bursdag. Det var stor stas Laughing
Til Toppen Go down
http://sultenhund.wordpress.com
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Trikse tips Empty
PosteTema: Re: Trikse tips   Trikse tips EmptyTor Nov 05 2009, 10:47

Nei, har ingen stuedør.. Hos meg er det veldig åpen løsning.. Dør til badet, som går feil vei i forhold til å lukke den innenfra ( - er jo som regel den veien man vil ha døren lukket.. ) også har jeg en inn til soverommet.. Men den døra er litt hard.. rolleyes3
.. Men ellers hørtes det ut som et morosmt triks happy6

Hvordan lærte du inn at de henter ting da?
( jeg bor alene, så har ikke hjelp av noen Wink )
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Lex

Lex


Antall Innlegg : 2547
Join date : 11.06.2009
Age : 47
Bosted : Sandefjord

Trikse tips Empty
PosteTema: Re: Trikse tips   Trikse tips EmptyTor Nov 05 2009, 10:50

Lex lukker skuffer og skaper på kjøkkenet han, moro det og! wink3 Ja hvordan lærte du henne å levere ting?? Hørtes gøy ut! biggrin
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Trikse tips Empty
PosteTema: Re: Trikse tips   Trikse tips EmptyTor Nov 05 2009, 11:58

Amy leverer faktisk også papir!! Hun er døds flink Very Happy




Et triks som faktisk er ganske lett å lære inn, og som er døds søtt, er vinke. Først lærer du hunden å gi labb på vanlig måte. Når hunden kan det, begynner du å klikke FØR hunden får lagt labben sin i hånden din. Etterhvert øker du avstanden, samtidig som du fjerner din egen hånd fra "gi labb" posisjon. Når hunden har skjønt at den skal ta opp hånden og ikke trenger å treffe din hånd, så venter du litt med klikket. Antagelig vil hunden prøve enda en gang, og da klikker du.. Etterhvert kan du dra ut tiden før klikket kommer, og du får da en hund som vinker..

Kan enten ha kommando på at du sier "vinke" "hade" osv.. Eller at du vinker med din egen hånd, og hunden da skal vinke.. Eller man kan ha begge deler seff..
Til Toppen Go down
Susanne

Susanne


Antall Innlegg : 694
Join date : 21.06.2009
Age : 39
Bosted : Bergen

Trikse tips Empty
PosteTema: Re: Trikse tips   Trikse tips EmptyTor Nov 05 2009, 12:18

Hvis du bor aleine er det vel gjerne mer praktisk å lære inn henting av ting fremfor å levere ting.
Kan beskrive hvordan jeg lærte inn begge metodene:

Henting av ting:
Dette lærte jeg faktisk inn fra hun var liten valp. Når jeg kastet leker så løp hun å hentet den og deretter spurtet hun tilbake opp på fanget mitt for å leke med den. Så jeg gjorde det egentlig bare så enkelt som at jeg kastet leken, la på kommando "hente leken" når jeg hun kom løpendes mot meg med den. Deretter begynte jeg å legge på kommando når jeg kastet leken, også før jeg kastet den. Og etterhvert så hadde jeg sakt det så mange ganger at jeg kunne be hun om å hente en leke som lå på gulvet.
Når den kommandoen satt, videreutviklet jeg den til at hun måtte hente andre ting, og da brukte jeg bare kommandoen "hente". Husker ikke helt hvordan jeg videreutviklet den, men vil tippe jeg bare la en gjenstand en meter i fra oss og pekte på det mens jeg sa "hente". Amy har alltid vært vant med og prøve og feile, så når hun skjønner at jeg vil hun skal gjøre noe så prøver hun masse rart også ser hun på meg for å "spørre" om det var rett Laughing
Men om du ikke har en hund som returnerer leker, så kan du nok bruke klikker for å trene det inn også. Klikk når hunden nærmer seg leken, klikk når den er borti (pass på å ikke klikk for mange ganger for at den trakker på den) og deretter vent til hunden snuser på og forhåpentligvis biter på den osv. happy6
Å hente gjenstander er veldig nyttig i enkelte situasjoner. Husker jeg mistet noe bak en svær hjørnesofa som gikk helt ned til gulvet. Men den buet litt inn mot veggen ved nakkestøtten så det var plass til Amy bak sofaen. Jeg tenkte neeeeeeei den tingen kommer det til å bli stress for å hente. :roll: Også kom jeg på at jeg kunne prøve å få Amy til å hente den, så jeg pekte ved enden av sofaen og sa "hent den". Jaggu gikk hun inn og hentet tingen også, deretter rygget hun ut igjen med den, for det var for trangt til å snu happy4 happy5

---

Levere ting:
Her begynte jeg med å holde en plastkulepenn forann munnen til Amy også ventet på at hun skulle bite over den(evt. presse den litt forsiktig mot leppene). Klikket før hun fikk sjansen til å spytte den ut igjen. Også i og med at hun kunne kommandoen "vent" fra før av så sa jeg det samtidig som jeg gav hun kulepennen og etter en stund skjønte hun at hun skulle holde kulepennen. Når det satt godt så husker jeg ikke helt akkurat hva jeg gjorde for å få hun til å levere en ting fra meg til en annen. Men mener å huske at vi satt i sofaen både min mor og meg med et stykke mellom oss også gav jeg kulepennen til Amy, pekte på min mor og sa "mamma få". Mens min mor ropte på hun, hvis hun slapp kulepennen så måtte min mor si "hente" (som hun da kunne fra før). Og det gikk ikke mange gangene før det satt og hun skjønte hva hun skulle. Etterhvert økte vi vanskelighetsgraden. Men jeg har et stort matvrak så hun tar ting veldig kjapt da, jeg er heldig sånn sett happy6 .
Til Toppen Go down
http://sultenhund.wordpress.com
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Trikse tips Empty
PosteTema: Re: Trikse tips   Trikse tips EmptyTor Nov 05 2009, 12:20

High five: Lær inn musemattetarget. Klikk når hunden trår på en musematte. Etterhvert legger du en svart postitlapp på musematten. (Fargen kan vise om det er fot eller nese som skal dyttes med) Klikk for fot på postitlapp oppå musematte. Ta bort musematten og se om foten fortsatt kommer på post it lappen. Når du er sikker på at den adferden er inne, kan du begynne å legge hånden din under postitlappen. Begynn å ha hånden høyere og høyere gradvis, og snu hånden slik at den til slutt er rett vei med tanke på high five. Når du får high five med sort post it på hånden er det på tide å fade ut lappen. Lag den gradvis mindre, og til slutt gjøres øvelsen uten lapp.

Øvelsen kan utvides til high ten, forskjell på høyre og venstre.

Andre triks: Gå på framben, snurre rundt egen akse, snurre rundt på bakbena, nyse, riste på hodet, skrape av føtter på matten etter tur, putteklær i vaskemaskin, rydde søppel oppi søppelkassen, stå med frambena på en lekebil og dytte den osv, osv.
Klikkertrening gjør det hele mulig. happy4

Nysing kan "fanges" ved at du rett og slett klikker når de nyser.

Har du hunder som sparker bak etter at de har gjort fra seg, kan du klikke på dette. Så kan du ta med matte på tur og tilfeldigvis stikke den delvis under når de sparker bakover. Så kan du prøve å gjøre det samme hjemme. (Det var lettversjonen.. )

Gå på bakben: Shape inn rygging, og la de rygge mot en planke som står skrått oppover. Sett den gradvis brattere og brattere. Til slutt står den rett opp og ned. Ta bort planken. Dette trikset kan Dinho (Blue Star Union star)
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Trikse tips Empty
PosteTema: Re: Trikse tips   Trikse tips EmptyTor Nov 05 2009, 12:21

helle skrev:
Amy leverer faktisk også papir!! Hun er døds flink Very Happy




Et triks som faktisk er ganske lett å lære inn, og som er døds søtt, er vinke. Først lærer du hunden å gi labb på vanlig måte. Når hunden kan det, begynner du å klikke FØR hunden får lagt labben sin i hånden din. Etterhvert øker du avstanden, samtidig som du fjerner din egen hånd fra "gi labb" posisjon. Når hunden har skjønt at den skal ta opp hånden og ikke trenger å treffe din hånd, så venter du litt med klikket. Antagelig vil hunden prøve enda en gang, og da klikker du.. Etterhvert kan du dra ut tiden før klikket kommer, og du får da en hund som vinker..

Kan enten ha kommando på at du sier "vinke" "hade" osv.. Eller at du vinker med din egen hånd, og hunden da skal vinke.. Eller man kan ha begge deler seff..

Kult! Dette skal jeg prøve.. happy6

MEN.. jeg har et lite problem der.. Jeg har lært jentene å "sitte bamse". Og i går skulle jeg prøve å lære Bali "give me five". Men hun gikk fra sitt til sitte bamse, og løftet jo derfor opp begge labbene.. Hvordan skal jeg få dem til å kun løfte opp en labb??
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Trikse tips Empty
PosteTema: Re: Trikse tips   Trikse tips EmptyTor Nov 05 2009, 12:25

Marte skrev:
helle skrev:
Amy leverer faktisk også papir!! Hun er døds flink Very Happy




Et triks som faktisk er ganske lett å lære inn, og som er døds søtt, er vinke. Først lærer du hunden å gi labb på vanlig måte. Når hunden kan det, begynner du å klikke FØR hunden får lagt labben sin i hånden din. Etterhvert øker du avstanden, samtidig som du fjerner din egen hånd fra "gi labb" posisjon. Når hunden har skjønt at den skal ta opp hånden og ikke trenger å treffe din hånd, så venter du litt med klikket. Antagelig vil hunden prøve enda en gang, og da klikker du.. Etterhvert kan du dra ut tiden før klikket kommer, og du får da en hund som vinker..

Kan enten ha kommando på at du sier "vinke" "hade" osv.. Eller at du vinker med din egen hånd, og hunden da skal vinke.. Eller man kan ha begge deler seff..

Kult! Dette skal jeg prøve.. happy6

MEN.. jeg har et lite problem der.. Jeg har lært jentene å "sitte bamse". Og i går skulle jeg prøve å lære Bali "give me five". Men hun gikk fra sitt til sitte bamse, og løftet jo derfor opp begge labbene.. Hvordan skal jeg få dem til å kun løfte opp en labb??

Ang high Five: Se inlegget mitt over. happy3
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Trikse tips Empty
PosteTema: Re: Trikse tips   Trikse tips EmptyTor Nov 05 2009, 12:26

Susanne skrev:
Hvis du bor aleine er det vel gjerne mer praktisk å lære inn henting av ting fremfor å levere ting.
Kan beskrive hvordan jeg lærte inn begge metodene:

Henting av ting:
Dette lærte jeg faktisk inn fra hun var liten valp. Når jeg kastet leker så løp hun å hentet den og deretter spurtet hun tilbake opp på fanget mitt for å leke med den. Så jeg gjorde det egentlig bare så enkelt som at jeg kastet leken, la på kommando "hente leken" når jeg hun kom løpendes mot meg med den. Deretter begynte jeg å legge på kommando når jeg kastet leken, også før jeg kastet den. Og etterhvert så hadde jeg sakt det så mange ganger at jeg kunne be hun om å hente en leke som lå på gulvet.
Når den kommandoen satt, videreutviklet jeg den til at hun måtte hente andre ting, og da brukte jeg bare kommandoen "hente". Husker ikke helt hvordan jeg videreutviklet den, men vil tippe jeg bare la en gjenstand en meter i fra oss og pekte på det mens jeg sa "hente". Amy har alltid vært vant med og prøve og feile, så når hun skjønner at jeg vil hun skal gjøre noe så prøver hun masse rart også ser hun på meg for å "spørre" om det var rett Laughing
Men om du ikke har en hund som returnerer leker, så kan du nok bruke klikker for å trene det inn også. Klikk når hunden nærmer seg leken, klikk når den er borti (pass på å ikke klikk for mange ganger for at den trakker på den) og deretter vent til hunden snuser på og forhåpentligvis biter på den osv. happy6
Å hente gjenstander er veldig nyttig i enkelte situasjoner. Husker jeg mistet noe bak en svær hjørnesofa som gikk helt ned til gulvet. Men den buet litt inn mot veggen ved nakkestøtten så det var plass til Amy bak sofaen. Jeg tenkte neeeeeeei den tingen kommer det til å bli stress for å hente. :roll: Også kom jeg på at jeg kunne prøve å få Amy til å hente den, så jeg pekte ved enden av sofaen og sa "hent den". Jaggu gikk hun inn og hentet tingen også, deretter rygget hun ut igjen med den, for det var for trangt til å snu happy4 happy5

---

Levere ting:
Her begynte jeg med å holde en plastkulepenn forann munnen til Amy også ventet på at hun skulle bite over den(evt. presse den litt forsiktig mot leppene). Klikket før hun fikk sjansen til å spytte den ut igjen. Også i og med at hun kunne kommandoen "vent" fra før av så sa jeg det samtidig som jeg gav hun kulepennen og etter en stund skjønte hun at hun skulle holde kulepennen. Når det satt godt så husker jeg ikke helt akkurat hva jeg gjorde for å få hun til å levere en ting fra meg til en annen. Men mener å huske at vi satt i sofaen både min mor og meg med et stykke mellom oss også gav jeg kulepennen til Amy, pekte på min mor og sa "mamma få". Mens min mor ropte på hun, hvis hun slapp kulepennen så måtte min mor si "hente" (som hun da kunne fra før). Og det gikk ikke mange gangene før det satt og hun skjønte hva hun skulle. Etterhvert økte vi vanskelighetsgraden. Men jeg har et stort matvrak så hun tar ting veldig kjapt da, jeg er heldig sånn sett happy6 .

Moro med tips altså!!

Skal prøve på det der med å hente ting altså.. Men først må jeg vel trene litt mer på slipp Laughing

Flinke Amy som henter ting under sofaen happy5
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Trikse tips Empty
PosteTema: Re: Trikse tips   Trikse tips EmptyTor Nov 05 2009, 12:31

Garp skrev:
High five: Lær inn musemattetarget. Klikk når hunden trår på en musematte. Etterhvert legger du en svart postitlapp på musematten. (Fargen kan vise om det er fot eller nese som skal dyttes med) Klikk for fot på postitlapp oppå musematte. Ta bort musematten og se om foten fortsatt kommer på post it lappen. Når du er sikker på at den adferden er inne, kan du begynne å legge hånden din under postitlappen. Begynn å ha hånden høyere og høyere gradvis, og snu hånden slik at den til slutt er rett vei med tanke på high five. Når du får high five med sort post it på hånden er det på tide å fade ut lappen. Lag den gradvis mindre, og til slutt gjøres øvelsen uten lapp.

Øvelsen kan utvides til high ten, forskjell på høyre og venstre.

Andre triks: Gå på framben, snurre rundt egen akse, snurre rundt på bakbena, nyse, riste på hodet, skrape av føtter på matten etter tur, putteklær i vaskemaskin, rydde søppel oppi søppelkassen, stå med frambena på en lekebil og dytte den osv, osv.
Klikkertrening gjør det hele mulig. happy4

Nysing kan "fanges" ved at du rett og slett klikker når de nyser.

Har du hunder som sparker bak etter at de har gjort fra seg, kan du klikke på dette. Så kan du ta med matte på tur og tilfeldigvis stikke den delvis under når de sparker bakover. Så kan du prøve å gjøre det samme hjemme. (Det var lettversjonen.. )

Gå på bakben: Shape inn rygging, og la de rygge mot en planke som står skrått oppover. Sett den gradvis brattere og brattere. Til slutt står den rett opp og ned. Ta bort planken. Dette trikset kan Dinho (Blue Star Union star)

Nå er du litt avansert for en som kun har gått et lite klikkerkurs for mange år siden Laughing Men jeg skjønte det meste.

Mange gode tips der altså happy6

Husker jeg lærte Deca "give me five" - hun tok ting helt utrolig fort og jeg hadde ikke begynt med klikker enda..
Med henne løftet jeg bare opp labben hennes noen ganger, så skjønte hun det, også la jeg på komando mens vi gjorde det.. Hun lærte det på en kveld happy6
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Trikse tips Empty
PosteTema: Re: Trikse tips   Trikse tips EmptyTor Nov 05 2009, 12:33

Garp skrev:
Marte skrev:
helle skrev:
Amy leverer faktisk også papir!! Hun er døds flink Very Happy




Et triks som faktisk er ganske lett å lære inn, og som er døds søtt, er vinke. Først lærer du hunden å gi labb på vanlig måte. Når hunden kan det, begynner du å klikke FØR hunden får lagt labben sin i hånden din. Etterhvert øker du avstanden, samtidig som du fjerner din egen hånd fra "gi labb" posisjon. Når hunden har skjønt at den skal ta opp hånden og ikke trenger å treffe din hånd, så venter du litt med klikket. Antagelig vil hunden prøve enda en gang, og da klikker du.. Etterhvert kan du dra ut tiden før klikket kommer, og du får da en hund som vinker..

Kan enten ha kommando på at du sier "vinke" "hade" osv.. Eller at du vinker med din egen hånd, og hunden da skal vinke.. Eller man kan ha begge deler seff..

Kult! Dette skal jeg prøve.. happy6

MEN.. jeg har et lite problem der.. Jeg har lært jentene å "sitte bamse". Og i går skulle jeg prøve å lære Bali "give me five". Men hun gikk fra sitt til sitte bamse, og løftet jo derfor opp begge labbene.. Hvordan skal jeg få dem til å kun løfte opp en labb??

Ang high Five: Se inlegget mitt over. happy3

Du er så innvikla happy4 happy4

Hvis det blir for mye mikk makk blir jeg lei fortere enn hunden, eller i verste fall så kommer jeg ikke i gang i det hele tatt Embarassed
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Trikse tips Empty
PosteTema: Re: Trikse tips   Trikse tips EmptyTor Nov 05 2009, 12:36

Marte skrev:
Garp skrev:
Marte skrev:
helle skrev:
Amy leverer faktisk også papir!! Hun er døds flink Very Happy




Et triks som faktisk er ganske lett å lære inn, og som er døds søtt, er vinke. Først lærer du hunden å gi labb på vanlig måte. Når hunden kan det, begynner du å klikke FØR hunden får lagt labben sin i hånden din. Etterhvert øker du avstanden, samtidig som du fjerner din egen hånd fra "gi labb" posisjon. Når hunden har skjønt at den skal ta opp hånden og ikke trenger å treffe din hånd, så venter du litt med klikket. Antagelig vil hunden prøve enda en gang, og da klikker du.. Etterhvert kan du dra ut tiden før klikket kommer, og du får da en hund som vinker..

Kan enten ha kommando på at du sier "vinke" "hade" osv.. Eller at du vinker med din egen hånd, og hunden da skal vinke.. Eller man kan ha begge deler seff..

Kult! Dette skal jeg prøve.. happy6

MEN.. jeg har et lite problem der.. Jeg har lært jentene å "sitte bamse". Og i går skulle jeg prøve å lære Bali "give me five". Men hun gikk fra sitt til sitte bamse, og løftet jo derfor opp begge labbene.. Hvordan skal jeg få dem til å kun løfte opp en labb??

Ang high Five: Se inlegget mitt over. happy3

Du er så innvikla happy4 happy4

Hvis det blir for mye mikk makk blir jeg lei fortere enn hunden, eller i verste fall så kommer jeg ikke i gang i det hele tatt Embarassed

Haha.. Det er ikke så innviklet. Men å lære inn fot på musematte kan du jo se på ett triks i seg selv da? Og hvis det går bra kan du jo begynne å overføre potetrykket fra musematten til sort postitlapp ved en annen anledning. Og når det er ok, kan du begynne å sette den på hånden din og snu lappen.
Men den er lettere å vise i virkeligheten enn å forklare skriftlig. Må kanksje vise deg ved en anledning? wink3 Men target er superkjekke redskaper til å lære inn adferder altså. Jeg er avhengig. happy4
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Trikse tips Empty
PosteTema: Re: Trikse tips   Trikse tips EmptyTor Nov 05 2009, 12:41

Marte skrev:
helle skrev:
Amy leverer faktisk også papir!! Hun er døds flink Very Happy




Et triks som faktisk er ganske lett å lære inn, og som er døds søtt, er vinke. Først lærer du hunden å gi labb på vanlig måte. Når hunden kan det, begynner du å klikke FØR hunden får lagt labben sin i hånden din. Etterhvert øker du avstanden, samtidig som du fjerner din egen hånd fra "gi labb" posisjon. Når hunden har skjønt at den skal ta opp hånden og ikke trenger å treffe din hånd, så venter du litt med klikket. Antagelig vil hunden prøve enda en gang, og da klikker du.. Etterhvert kan du dra ut tiden før klikket kommer, og du får da en hund som vinker..

Kan enten ha kommando på at du sier "vinke" "hade" osv.. Eller at du vinker med din egen hånd, og hunden da skal vinke.. Eller man kan ha begge deler seff..

Kult! Dette skal jeg prøve.. happy6

MEN.. jeg har et lite problem der.. Jeg har lært jentene å "sitte bamse". Og i går skulle jeg prøve å lære Bali "give me five". Men hun gikk fra sitt til sitte bamse, og løftet jo derfor opp begge labbene.. Hvordan skal jeg få dem til å kun løfte opp en labb??

Ved å aldri belønne for sitte bamse når du trener vinke eller gi labb. Hunder gjør ikke noe som ikke lønner seg for dem.. Men godt mulig de vil bruke litt tid før de bare løfter en labb da.. Om de er veldig ivrige på å sitte bamse, så kan du gjerne belønne et par ganger for sitt med begge beina i bakken, og så starte med en lav "gi labb". At de bare må løfte foten litt opp fra bakken altså.


Enten kan du bruke metoden anita skrev til å lære gi labb, eller så kan du bare ta mat inni hånden, og så etterhvert som hundene begynner å skrape på hånden din med labben, da gir du godbit.. (men ikke fra dem du har inni hånden, gi med den andre hånden godbiter du tar fra et annet sted enn de som ligger inni hånden).

Det er egentlig smak og behag hvilken metode man bruker, selv brukte jeg godbit metoden, men det var før jeg startet med klikkertrening. Nå ville jeg nok brukt den vha target, fordi det da er lettere å fjerne hjelpen (i første tilfelle godbit i lukket hånd, i andre tilelle post-it lapp)..
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Trikse tips Empty
PosteTema: Re: Trikse tips   Trikse tips EmptyTor Nov 05 2009, 12:46

Target er forresten noe av det enklest å lære en hund, så det er IKKE innviklet Smile



Musematte - target med labb
Start med å legg en musematte (eller noe lignende) på gulvet mellom deg og hunden. Når hunden går mot deg vil den automatisk tråkke på musematten. Klikk og belønn... Gjør dette 5-6 ganger.. Så legger du musematten litt til siden, kanskje 10 cm til siden. Klikk og belønn dersom hunden tråkker på den. Om hunden klarer dette så flytter du den enda mer, osvosv. Dersom det blir for vanskelig for hunden går du tilbake et steg i treningen.

Noen hunder tar det med en gang, Nano brukte ca 3 min på å lære seg musematte. Lille My brukte ganske lang tid på å skjønne at det var matten som gjaldt, men når hun først skjønnte det var det lett å øke avstanden til musematte..




Targetstick - target med snute
Når de kan musematte ville jeg lært inn at de skal touche med snute på targetstick.. Dette er også lett å lære inn.. Da holder du den bare foran snuten på hunden, hunden vil de første gangene være nyskjerrig og snuse på den. Klikk og belønn!!! Så er det vanlig at det går noen ganger der hunden prøver andre ting, men så vil de kanskje prøve å snuse på targetsticken.. Klikk og belønn!!

Dersom treningen stopper opp litt, eller hunden ikke skjønner noe som helst, så ta targetsticen bak ryggen, vent litt og så ta den frem igjen. Kanskje vil hunden enda en gang snuse på den av nyskjerrighet.

Når hunden vet at den skal touche targetsticken, så begynner då å bevege den.. Klikk for hver minste bevegelse på hunden, der den følger etter targeten.. I førsten etter 1 sek, så etter 2 sek, og etterhvert kan man øke tiden raskere.

Viktig: Husk å aldri før targetsticken mot hunden, hold den helt i ro. Du kan bruke hva du vil som targetstick, men husk at hunden alltid skal berøre tuppen. Ikke belønn for berøring på midten f.eks.





Når de kan disse to tingene er det veldig lett å lære de andre targeter, f.eks post-it lapp og at de skal ta snuten borti fingeren din osv..


Det er forresten et ganske morsomt og enkelt triks det, at hunden følger etter fingeren din med snuten helt borti fingeren.. Altså akkurat som at hunden henger fast med snuten i fingeren din.. Smile


Sist endret av helle den Tor Nov 05 2009, 12:51, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Susanne

Susanne


Antall Innlegg : 694
Join date : 21.06.2009
Age : 39
Bosted : Bergen

Trikse tips Empty
PosteTema: Re: Trikse tips   Trikse tips EmptyTor Nov 05 2009, 12:46

Sitat :

klipp klipp..

Haha.. Det er ikke så innviklet. Men å lære inn fot på musematte kan du jo se på ett triks i seg selv da? Og hvis det går bra kan du jo begynne å overføre potetrykket fra musematten til sort postitlapp ved en annen anledning. Og når det er ok, kan du begynne å sette den på hånden din og snu lappen.
Men den er lettere å vise i virkeligheten enn å forklare skriftlig. Må kanksje vise deg ved en anledning? wink3 Men target er superkjekke redskaper til å lære inn adferder altså. Jeg er avhengig. happy4

Da har du sikkert mange forslag å komme med! Jeg har ikke fantasi til hva jeg kan bruke target til, er helt blank Laughing . Har brukt det til å få hun til å lukke døren ellers ikke så mye.. Hun kan "touch'e" targeten og følge etter den. Det vil si hun kunne følge etter den for noen år siden Laughing Men det tar nok 2 sek å lære inn igjen. Så hva kan jeg bruke det til? Trenger artige tips :P
Til Toppen Go down
http://sultenhund.wordpress.com
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Trikse tips Empty
PosteTema: Re: Trikse tips   Trikse tips EmptyTor Nov 05 2009, 12:53

Garp skrev:
Marte skrev:
Garp skrev:
Marte skrev:
helle skrev:
Amy leverer faktisk også papir!! Hun er døds flink Very Happy




Et triks som faktisk er ganske lett å lære inn, og som er døds søtt, er vinke. Først lærer du hunden å gi labb på vanlig måte. Når hunden kan det, begynner du å klikke FØR hunden får lagt labben sin i hånden din. Etterhvert øker du avstanden, samtidig som du fjerner din egen hånd fra "gi labb" posisjon. Når hunden har skjønt at den skal ta opp hånden og ikke trenger å treffe din hånd, så venter du litt med klikket. Antagelig vil hunden prøve enda en gang, og da klikker du.. Etterhvert kan du dra ut tiden før klikket kommer, og du får da en hund som vinker..

Kan enten ha kommando på at du sier "vinke" "hade" osv.. Eller at du vinker med din egen hånd, og hunden da skal vinke.. Eller man kan ha begge deler seff..

Kult! Dette skal jeg prøve.. happy6

MEN.. jeg har et lite problem der.. Jeg har lært jentene å "sitte bamse". Og i går skulle jeg prøve å lære Bali "give me five". Men hun gikk fra sitt til sitte bamse, og løftet jo derfor opp begge labbene.. Hvordan skal jeg få dem til å kun løfte opp en labb??

Ang high Five: Se inlegget mitt over. happy3

Du er så innvikla happy4 happy4

Hvis det blir for mye mikk makk blir jeg lei fortere enn hunden, eller i verste fall så kommer jeg ikke i gang i det hele tatt Embarassed

Haha.. Det er ikke så innviklet. Men å lære inn fot på musematte kan du jo se på ett triks i seg selv da? Og hvis det går bra kan du jo begynne å overføre potetrykket fra musematten til sort postitlapp ved en annen anledning. Og når det er ok, kan du begynne å sette den på hånden din og snu lappen.
Men den er lettere å vise i virkeligheten enn å forklare skriftlig. Må kanksje vise deg ved en anledning? wink3 Men target er superkjekke redskaper til å lære inn adferder altså. Jeg er avhengig. happy4

Må post it lappen være svart, eller kan den være rosa eller gul?? :P

Jeg skjønner hva du prøver å forklare - du er så flink så happy6
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Susanne

Susanne


Antall Innlegg : 694
Join date : 21.06.2009
Age : 39
Bosted : Bergen

Trikse tips Empty
PosteTema: Re: Trikse tips   Trikse tips EmptyTor Nov 05 2009, 12:57

Den må ikke være rosa eller gul, da skjønner hunden ingenting! happy4
Har forøvrig aldri hørt om svarte post-it lapper ... Hvordan skal man klare å se det man skriver på dem?? blink00
Var det en liten leif eller?
Til Toppen Go down
http://sultenhund.wordpress.com
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Trikse tips Empty
PosteTema: Re: Trikse tips   Trikse tips EmptyTor Nov 05 2009, 13:08

Haha.. Det var ikke en skriveleif, men jeg skrev ikke at jeg farget den svart ved hjelp av tusj.. lol!

Det er mer for å ikke forvirre hunden med tanke på nese på post it lapp. De ser jo forskjell på svart og lyse lapper om dere skjønner?
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Trikse tips Empty
PosteTema: Re: Trikse tips   Trikse tips EmptyTor Nov 05 2009, 13:15

Susanne skrev:
Sitat :

klipp klipp..

Haha.. Det er ikke så innviklet. Men å lære inn fot på musematte kan du jo se på ett triks i seg selv da? Og hvis det går bra kan du jo begynne å overføre potetrykket fra musematten til sort postitlapp ved en annen anledning. Og når det er ok, kan du begynne å sette den på hånden din og snu lappen.
Men den er lettere å vise i virkeligheten enn å forklare skriftlig. Må kanksje vise deg ved en anledning? wink3 Men target er superkjekke redskaper til å lære inn adferder altså. Jeg er avhengig. happy4

Da har du sikkert mange forslag å komme med! Jeg har ikke fantasi til hva jeg kan bruke target til, er helt blank Laughing . Har brukt det til å få hun til å lukke døren ellers ikke så mye.. Hun kan "touch'e" targeten og følge etter den. Det vil si hun kunne følge etter den for noen år siden Laughing Men det tar nok 2 sek å lære inn igjen. Så hva kan jeg bruke det til? Trenger artige tips :P

Musemattetarget: Ruta i lydighet, framadsending til kjegle, high five, gå oppå kasse med frambena, feltadferd AG (To av og to på feks)

Targetstick: Gå pent, fot, utgangsstilling, slalom mellom bena, snurre rundt egen akse, slalom, bukke, nikke, hodet fra side til side, osv, osv

Kombo: Sette musematte på lasteplanet på leke bil. Når den adferden er lært inn kan du prøve å l hunden stå på mens en bruker targetsticken til å dra hunden framover.

Annet smart hjelpemiddel er baklengskjeding..
Kommer på disse i farta.
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Trikse tips Empty
PosteTema: Re: Trikse tips   Trikse tips EmptyTor Nov 05 2009, 13:28

helle skrev:
Target er forresten noe av det enklest å lære en hund, så det er IKKE innviklet Smile



Musematte - target med labb
Start med å legg en musematte (eller noe lignende) på gulvet mellom deg og hunden. Når hunden går mot deg vil den automatisk tråkke på musematten. Klikk og belønn... Gjør dette 5-6 ganger.. Så legger du musematten litt til siden, kanskje 10 cm til siden. Klikk og belønn dersom hunden tråkker på den. Om hunden klarer dette så flytter du den enda mer, osvosv. Dersom det blir for vanskelig for hunden går du tilbake et steg i treningen.

Noen hunder tar det med en gang, Nano brukte ca 3 min på å lære seg musematte. Lille My brukte ganske lang tid på å skjønne at det var matten som gjaldt, men når hun først skjønnte det var det lett å øke avstanden til musematte..




Targetstick - target med snute
Når de kan musematte ville jeg lært inn at de skal touche med snute på targetstick.. Dette er også lett å lære inn.. Da holder du den bare foran snuten på hunden, hunden vil de første gangene være nyskjerrig og snuse på den. Klikk og belønn!!! Så er det vanlig at det går noen ganger der hunden prøver andre ting, men så vil de kanskje prøve å snuse på targetsticken.. Klikk og belønn!!

Dersom treningen stopper opp litt, eller hunden ikke skjønner noe som helst, så ta targetsticen bak ryggen, vent litt og så ta den frem igjen. Kanskje vil hunden enda en gang snuse på den av nyskjerrighet.

Når hunden vet at den skal touche targetsticken, så begynner då å bevege den.. Klikk for hver minste bevegelse på hunden, der den følger etter targeten.. I førsten etter 1 sek, så etter 2 sek, og etterhvert kan man øke tiden raskere.

Viktig: Husk å aldri før targetsticken mot hunden, hold den helt i ro. Du kan bruke hva du vil som targetstick, men husk at hunden alltid skal berøre tuppen. Ikke belønn for berøring på midten f.eks.





Når de kan disse to tingene er det veldig lett å lære de andre targeter, f.eks post-it lapp og at de skal ta snuten borti fingeren din osv..


Det er forresten et ganske morsomt og enkelt triks det, at hunden følger etter fingeren din med snuten helt borti fingeren.. Altså akkurat som at hunden henger fast med snuten i fingeren din.. Smile

Takk for gode forklaringer happy6

Sist brukte jeg en stor strikkepinne med en sånn firkant på tuppen som target, skal se om jeg fortsatt har den når jeg kommer hjem happy6
Kan ikke bruke fingertuppen, for jeg har så lange negler Laughing Gammel negledesigner veit du :P

Musematta har jeg i hundeskuffen i allefall, så den er det bare å finne frem happy6
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Trikse tips Empty
PosteTema: Re: Trikse tips   Trikse tips EmptyTor Nov 05 2009, 13:31

Da får du bøye fingere og bruke ett ledd som fingertupp. Om du skjønenr.

Hilsen møllspiste fingernegl
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Trikse tips Empty
PosteTema: Re: Trikse tips   Trikse tips EmptyTor Nov 05 2009, 13:36

Garp skrev:
Da får du bøye fingere og bruke ett ledd som fingertupp. Om du skjønenr.

Hilsen møllspiste fingernegl

lol!
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Trikse tips Empty
PosteTema: Re: Trikse tips   Trikse tips EmptyTor Nov 05 2009, 17:56

helle skrev:
Target er forresten noe av det enklest å lære en hund, så det er IKKE innviklet Smile



Musematte - target med labb
Start med å legg en musematte (eller noe lignende) på gulvet mellom deg og hunden. Når hunden går mot deg vil den automatisk tråkke på musematten. Klikk og belønn... Gjør dette 5-6 ganger.. Så legger du musematten litt til siden, kanskje 10 cm til siden. Klikk og belønn dersom hunden tråkker på den. Om hunden klarer dette så flytter du den enda mer, osvosv. Dersom det blir for vanskelig for hunden går du tilbake et steg i treningen.

Noen hunder tar det med en gang, Nano brukte ca 3 min på å lære seg musematte. Lille My brukte ganske lang tid på å skjønne at det var matten som gjaldt, men når hun først skjønnte det var det lett å øke avstanden til musematte..


Hva gjør jeg når Bali bare skal sette seg på musematta?
Og hvordan gjør dere det når de bare blir stående på matta?

Fia ville bare gå rundt den hun.. Begynte med å klikke når hun så på den, så når hun tok snuta borti, men det ble kanskje feil.. Måtte gjøre noe som fikk henne til å skjønne at det var matta det handlet om, for hun bare satte seg, la seg, sto og satt bamse, og ble rimelig fortvilet når hun ikke skjønte hva jeg ville.. Laughing
Måtte sette meg ned på gulvet med en liten glippe på beina og matta forran meg for så å få Fia til å tråkke på den.. Men likevel skjønte hun det ikke helt rolleyes3
Er vel nå jeg må ta meg selv i nakken og ikke gi opp.. blink00

help3
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Trikse tips Empty
PosteTema: Re: Trikse tips   Trikse tips EmptyTor Nov 05 2009, 18:01

Marte, prøv å belønn strategisk. Det vil si at du belønner slik at hun må tråkke på musematta for å få tak i belønningen sin. Også klikker du kjapt igjen når hun står på musematta, slik at du får klikket på den atferden du skal ha.

Hvis de bare blir stående på matta, så belønner du ved å kaste godbiten litt unna musematta, sånn at de må gå av musematta for å hente den, før de igjen må tråkke på musematta for å få nytt klikk.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Sponsored content





Trikse tips Empty
PosteTema: Re: Trikse tips   Trikse tips Empty

Til Toppen Go down
 
Trikse tips
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Tips til hva man kan gjøre på en regnværsdag.
» Noen tips
» Valpeskolen - Tips?
» Tips til god sele til pinscher
» Frysern tips til tannkløe

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: