Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..

Go down 
+10
Fly
Aino
Linn
Kinkade
kinelu
Caroline
helle
-linda-
Marita
CamillaB
14 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
CamillaB

CamillaB


Antall Innlegg : 295
Join date : 11.06.2009
Bosted : Oslo/Fredrikstad/Danmark

Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty
PosteTema: Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..   Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. EmptyTor Okt 22 2009, 19:00

Og det er en stor spøk! hadde jeg ikke visst bedre skulle jeg trodd det var 1 april idag what3

jeg siterer:

ulveklørne på frambein ønskes ikke

jaha, så nå skal vi altså ta alle chivalper på 3 dager til veterinæren og kutte av de sporene som alle har?
hvor f*** er "vi skal endre standard til å gjøre rasen sunnere" i dette? er jo kun pga skjønnhet, ikke et problem på rasen engang..de lever fint med de..

det kommer mer..
fontanell er DISKVALIFISERENDE, ja jeg måtte rope det ut for dette er jaggumeg nesten på grensen til at chifolket falt av stolen sin.. for å få det forbanna eplehodet alle ønsker så blir det åpen fontanell som valp, men heldigvis har den minket hos de fleste voksne og det er noen få som ikke har den som voksen, men "90%" av rasen har den.. så dvs at nå blir det tomt på utstilligene framover ja..

jeg er helt for at denne skal bort, men det går da ikke endre dette fra ønskelig, til liten fontanell til diskvalifiserende over natta? vi er da ikke gud heller vi som skal fikse dette? og "ingen" valper er født med lukket fontanell, så hvordan blir det i valperingen da? skal alle valper ut pga dette som før var ønsket?
så da må alle valper selges til redusert pris da? eller betale tilbake en sum ved 4 mnd når de skal i ringen? om noen ønsker seg maskotter så bare å ringe, bare det vi kommer til å ha i Norge framover rolleyes3

men før de tok 4 flasker vin hver seg og skrev dette var det noen som kom på at "alle" ønsket forbud mot merle, så ENDELIG kom det da.. men gleden var kortvarig når man leste resten av "tullet" de har kommet med..
Til Toppen Go down
http://kennelmae.com
Gjest
Gjest




Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty
PosteTema: Re: Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..   Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. EmptyTor Okt 22 2009, 19:02

lol!
Du må jo ha noe å bryne deg på du også da vennen!!! idea9
Til Toppen Go down
CamillaB

CamillaB


Antall Innlegg : 295
Join date : 11.06.2009
Bosted : Oslo/Fredrikstad/Danmark

Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty
PosteTema: Re: Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..   Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. EmptyTor Okt 22 2009, 19:06

Lena skrev:
lol!
Du må jo ha noe å bryne deg på du også da vennen!!! idea9

gjett om, håper Ifa sin gror igjen så hun er alene i klassen om et års tid happy5 Norden mistet her og nå "90%" av sin avlsbase.. snakk om å bevare mangfoldet..
Til Toppen Go down
http://kennelmae.com
CamillaB

CamillaB


Antall Innlegg : 295
Join date : 11.06.2009
Bosted : Oslo/Fredrikstad/Danmark

Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty
PosteTema: Re: Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..   Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. EmptyTor Okt 22 2009, 19:13

Gleder meg til å avle på diskvalifiserende feil.. regnet med jeg kunne komme til å komme utenfor standard på noe, men at jeg skulle inn på diskvalifiserende faktisk, det trodde jeg ikke.. Evil or Very Mad
Til Toppen Go down
http://kennelmae.com
Gjest
Gjest




Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty
PosteTema: Re: Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..   Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. EmptyTor Okt 22 2009, 19:15

man taver det man haver, og laver noe gørr!!
samma hvordan de ser ut, så lenge penga kommer inn!!!! Laughing Laughing Laughing
Til Toppen Go down
CamillaB

CamillaB


Antall Innlegg : 295
Join date : 11.06.2009
Bosted : Oslo/Fredrikstad/Danmark

Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty
PosteTema: Re: Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..   Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. EmptyTor Okt 22 2009, 19:16

Lena skrev:
man taver det man haver, og laver noe gørr!!
samma hvordan de ser ut, så lenge penga kommer inn!!!! Laughing Laughing Laughing

tjener godt på blandinger jo, og da slipper jeg regavgift, vetutgifter og sånt og.. kankje ikke så dumt alikevell.. ?!?! happy4
Til Toppen Go down
http://kennelmae.com
Gjest
Gjest




Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty
PosteTema: Re: Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..   Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. EmptyTor Okt 22 2009, 19:33

CamillaB skrev:
Lena skrev:
man taver det man haver, og laver noe gørr!!
samma hvordan de ser ut, så lenge penga kommer inn!!!! Laughing Laughing Laughing

tjener godt på blandinger jo, og da slipper jeg regavgift, vetutgifter og sånt og.. kankje ikke så dumt alikevell.. ?!?! happy4

Ja du får blande litt med mine, så kanskje den åpne fontanellen forsvinner!! happy6
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty
PosteTema: Re: Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..   Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. EmptyTor Okt 22 2009, 19:47

Jeg synes det er bra at de vil bort fra den åpne fontanellen. For det er jo som du sier et problem med rasen. Og det er kanskje litt vanskelig å tillate "litt åpen" fontanell da dette gir rom for diverse tolkninger (hva er litt og hva er mye? VELDIG individuelt...)
Og om dette har vært et problem over tid - hvorfor har ingen forsøkt å gjøre noe med det?

Det er dessverre sånt som skjer med raser som blir "avlet ihjel", og av og til må man faktisk starte "på scratch"
Tenker med skrekk og gru på Cavalierene f.eks...

og at de drikker vin i FCI er vel ingen hemmelighet - det hender jo dommerne tar seg en knert også wink3
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
CamillaB

CamillaB


Antall Innlegg : 295
Join date : 11.06.2009
Bosted : Oslo/Fredrikstad/Danmark

Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty
PosteTema: Re: Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..   Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. EmptyTor Okt 22 2009, 20:18

Marita skrev:
Jeg synes det er bra at de vil bort fra den åpne fontanellen. For det er jo som du sier et problem med rasen. Og det er kanskje litt vanskelig å tillate "litt åpen" fontanell da dette gir rom for diverse tolkninger (hva er litt og hva er mye? VELDIG individuelt...)
Og om dette har vært et problem over tid - hvorfor har ingen forsøkt å gjøre noe med det?

Det er dessverre sånt som skjer med raser som blir "avlet ihjel", og av og til må man faktisk starte "på scratch"
Tenker med skrekk og gru på Cavalierene f.eks...

og at de drikker vin i FCI er vel ingen hemmelighet - det hender jo dommerne tar seg en knert også wink3

spørs hva du mener med problem.. alle chihuahua har det, og de fleste lider ingen nød... men ja de fleste vil jo ha det bort.. men da må de forandre standarden på hodeformen og. det er eplehodet som er problemet der..
og det går ikke forandre dette over natta.. da mister man alle valper da.. ingen av de kan stilles.. og ingen voksne før som oftest rundt 3 års alder.. samtidig så mister vi 90% av avlsmaterialet vårt i norden, sånn at andre ting som f.eks PL blir avlet mer på..

nei dette er til å grine av.. så får vi se om de skjønner hva de har gjort og fikser på det sånn at de setter noe mer enn at alle hunder fra 0-20 år av chi ikke skal ha åpen fontanell..

er som å si at alle dp med ståører skal ha hengeører imorra.. hva gjør man med de voksne da? hva gjør man med valpene som nekter å få hengeører? skal man da avlive, selge de som maskotter?

slike ting må tas over tid,ikke fra lov til ulovlig over natten når det hører med deres precious eplehode som er det som gjør rasen til hva den er idag happy6
Til Toppen Go down
http://kennelmae.com
-linda-

-linda-


Antall Innlegg : 1025
Join date : 10.06.2009
Age : 36
Bosted : Drammen

Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty
PosteTema: Re: Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..   Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. EmptyTor Okt 22 2009, 20:27

Hva er fontanel?
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty
PosteTema: Re: Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..   Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. EmptyTor Okt 22 2009, 20:30

Selvsagt er det sjokkerende når sånt skal skje "over natta", men om standarden på DP hadde forandret seg i forhold til hengeører (som kun er en kosmetisk årsak og ikke en "medisinsk") så måtte vi jo forholdt oss til den enten vi litte det eller ikke. Det hadde selvsagt vagt stor oppstandelse, men et sted må man jo begynne.. man kan vel ikke tillate "delvis hengeører" i en overgangsfase for å si det sånn...
Nå er ikke akkurat Chi "hunden i mitt hjerte" så klarer ikke helt å føle det samme som deg her, men så har du jo lagt ut dette på et DP-forum også, da wink3

men lykke til med rasen og den nye standarden happy6
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty
PosteTema: Re: Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..   Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. EmptyTor Okt 22 2009, 20:37

-linda- skrev:
Hva er fontanel?

fontanell, mykt, litt forsenket område i midtlinjen på spedbarnets skalleoverflate hvor forbeningen ikke er avsluttet

På spedbarn finnes det jo et mykt område på hodet før skallen "gror sammen" På Chi har de et problem med at fontanellen ikke blir helt lukket (Molera-fontanell).
Et hardt slag/dunk i hodet kan derfor være dødelig. (selvsagt vil et slag mot hodet være dødelig for andre også, men de med fontanell er selvsagt mer utsatt)
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
-linda-

-linda-


Antall Innlegg : 1025
Join date : 10.06.2009
Age : 36
Bosted : Drammen

Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty
PosteTema: Re: Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..   Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. EmptyTor Okt 22 2009, 20:43

Marita skrev:
-linda- skrev:
Hva er fontanel?

fontanell, mykt, litt forsenket område i midtlinjen på spedbarnets skalleoverflate hvor forbeningen ikke er avsluttet

På spedbarn finnes det jo et mykt område på hodet før skallen "gror sammen" På Chi har de et problem med at fontanellen ikke blir helt lukket (Molera-fontanell).
Et hardt slag/dunk i hodet kan derfor være dødelig. (selvsagt vil et slag mot hodet være dødelig for andre også, men de med fontanell er selvsagt mer utsatt)

Men da er jo dette en BRA forandring på standaren da..

Er nok ikke alle dommere som bryr seg om dette fremover på utstilling uansett..

Blaze er sånn akkurat innenfor standar for diskvalifiserende feil han også.. for høyde, og manglende tenner osv.. Men han har da gjort det rimelig greit på utstilling han (kanskje ikke i det siste, men ellers har det da blitt noen rosetter Smile )
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty
PosteTema: Re: Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..   Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. EmptyTor Okt 22 2009, 21:43

Syns det er bra med fonatellen, men skjønner ikke poenget med å fjerne ulveklør på frembeina.. huh3
Til Toppen Go down
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty
PosteTema: Re: Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..   Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. EmptyTor Okt 22 2009, 21:55

helle skrev:
Syns det er bra med fonatellen, men skjønner ikke poenget med å fjerne ulveklør på frembeina.. huh3

Enig! Det er jo fint at ikke rasen går rundt med åpen skalle!
Ulveklørne skjønner heller ikke jeg problemet med blink00
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty
PosteTema: Re: Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..   Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. EmptyTor Okt 22 2009, 22:03

Nei, uønskede ulveklør er jeg enig i at er noe tull - her har nok de som har vurdert standarden vært på en real snurr happy4
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
CamillaB

CamillaB


Antall Innlegg : 295
Join date : 11.06.2009
Bosted : Oslo/Fredrikstad/Danmark

Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty
PosteTema: Re: Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..   Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. EmptyFre Okt 23 2009, 12:17

Marita skrev:
men så har du jo lagt ut dette på et DP-forum også, da wink3

tenkte det kunne være interessant å se oppdateringene som skjer med de forskjellige rasene nå som de har begynt å skal gjøre rasene sunnere, og dette har vært et tema her og ellers i hundemiljøene den siste tiden, og skrive i denne tråden når det kommer på norsk og hva de vil gjøre forskjellig i de forskjellige landene i henhold til hva som er lov f.eks med sporer og ikke, og konsekvensene av dette Smile
Til Toppen Go down
http://kennelmae.com
CamillaB

CamillaB


Antall Innlegg : 295
Join date : 11.06.2009
Bosted : Oslo/Fredrikstad/Danmark

Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty
PosteTema: Re: Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..   Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. EmptyFre Okt 23 2009, 12:18

problemet er at de ønsker eplehode, men dette ikke kan oppnås uten at fontanellen er åpen..så da er det jo viktigere å si de ønsker å forandre hodeformen da, ikke komme med at de ønsker å gjøre noe som er umulig, og itillegg skal dette gjøres over natta
Til Toppen Go down
http://kennelmae.com
kinelu

kinelu


Antall Innlegg : 72
Join date : 30.06.2009
Age : 33
Bosted : Toten

Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty
PosteTema: Re: Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..   Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. EmptyFre Okt 23 2009, 15:56

Hvor ligger denne nye rasestandarden?
Til Toppen Go down
CamillaB

CamillaB


Antall Innlegg : 295
Join date : 11.06.2009
Bosted : Oslo/Fredrikstad/Danmark

Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty
PosteTema: Re: Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..   Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. EmptyFre Okt 23 2009, 21:29

Mexikanske (om det er sånn det skrives) klubben sin hjemmeside, så vi venter i spenning på oversettelsen fra NKK, og håper at sporer blir tatt bort fra norsk versjon Smile
Til Toppen Go down
http://kennelmae.com
kinelu

kinelu


Antall Innlegg : 72
Join date : 30.06.2009
Age : 33
Bosted : Toten

Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty
PosteTema: Re: Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..   Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. EmptyLør Okt 24 2009, 10:12

HAr du en link? Finner ikke klubben jeg no0
Til Toppen Go down
CamillaB

CamillaB


Antall Innlegg : 295
Join date : 11.06.2009
Bosted : Oslo/Fredrikstad/Danmark

Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty
PosteTema: Re: Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..   Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. EmptyLør Okt 24 2009, 11:16

kinelu skrev:
HAr du en link? Finner ikke klubben jeg no0

har mistet den på denne pcen, og har ikke min andre pc før om 2 mnd sad3
Til Toppen Go down
http://kennelmae.com
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty
PosteTema: Re: Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..   Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. EmptyLør Okt 24 2009, 12:37

Caroline skrev:
helle skrev:
Syns det er bra med fonatellen, men skjønner ikke poenget med å fjerne ulveklør på frembeina.. huh3

Enig! Det er jo fint at ikke rasen går rundt med åpen skalle!
Ulveklørne skjønner heller ikke jeg problemet med blink00

Ditto!
Hull i hodet er ikke bra og uten en slik endring i std ser jeg ingen grunn til at "alle" oppdrettere vil jobbe mot å få bort fontanellen hos voksne dyr.
Sef er ikke alt gjort på en generasjon, men man må jo starte et sted.

Ulveklørne ser jeg ingen grunn til at de bør fjernes...
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty
PosteTema: Re: Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..   Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. EmptyLør Okt 24 2009, 13:05

Jeg syns det er litt rart å gå fra "ønsket" til "diskvalifiserende" i en fei, men samtidig tror jeg det tar tid før dommerne bryr seg. Tviler på at de sender ut en superflott hund pga det, men en superflott hund MED åpen fontanelle blir forhåpentligvis satt bak en superflott hund med lukket fontanelle Smile Det blir jo en jobb, men om en del år så blir det nok bedre Smile Heldigvis er dere jo på rett vei allerede happy6

Den ulvekloa ser jeg ikke poenget med. Ser for meg veterinæren prøver å klippe vekk noe han trenger forstørrelsesglass for å se... men den delen vil jeg se på den norske versjonen før jeg tror den kommer med. Kan ikke helt skjønne at den er i tråd med å fremheve helse. Kosmetiske operasjoner på dyr er jeg ikke så veldig for og for meg blir dette noe kosmetisk og dermed unødvendig.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Aino

Aino


Antall Innlegg : 76
Join date : 17.08.2009
Age : 37
Bosted : sandefjord

Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty
PosteTema: Re: Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..   Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. EmptyFre Nov 13 2009, 22:55

Aino hadde ulveklør, men siden beskjeden om at hun lettere kunne henge seg fast i ting/"rive opp" med dem ble de fjernet. 1 sting i hver lapp og like fin Very Happy
Til Toppen Go down
Sponsored content





Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty
PosteTema: Re: Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..   Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden.. Empty

Til Toppen Go down
 
Ja da kom den nye Chihuahua rasestandarden..
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Krøllhale ~ feil i følge rasestandarden?
» Nadira har ikke helt lest "rasestandarden"...
» Hva gjør man når man har fler enn 1 chihuahua....
» Golden + Chihuahua = Dolly
» Regndress for valp, chihuahua eller annen liten hund

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Generelt :: Ordet er fritt-
Gå Til: