Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher

Go down 
+20
Marita
Camilla
Nina (Kennel Dijontoma)
Marthe og Barcelona
Torhild
helle
Julie
-linda-
Nero-Noir
CamillaB
Maria
Fly
Marte
Ann-Helen
Linn
Anne
Kennel Mirenzo
AH
Eva
Caroline
24 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3
AvInnlegg
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher   Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher - Page 3 EmptySøn Okt 25 2009, 17:41

[quote="Fly"]
Linn skrev:
Fly skrev:
Her er teksten fra pinscherklubbens hjemmside:


Ingen søknad om disp siden det ikke er et krav. Det er egentlig bare et ønske om at man går til veterinærer som man føler seg trygg på at klarer å sjekke knærne. Om det er smådyrsspesialister eller andre går like bra Smile Noen har kanskje en sjelettspesialist i nærheten av seg, andre har en veterinær man vet er god på knær. At man er litt bevisst og ikke bare går til den og den veterinæren fordi man da er garantert en fri-attest er det viktige, for å sette det veldig på spissen wink3 Tanken er jo at vi skal ta vare på hundene og fremtidige hunder. Et signal om å ta dette med PL på alvor Smile

Hvordan vet du dette Linn??

Tja... fordi jeg har vært med på å vedta det for noen uker siden!?! wink3 Det står tydelig i teksten at det er et ønske, men ikke et krav. Det ble skrevet inn for å hindre misforståelser og feiltolkninger Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher   Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher - Page 3 EmptyMan Okt 26 2009, 19:53

[quote="Linn"][quote="Fly"][quote="Linn"]
Fly skrev:

Tja... fordi jeg har vært med på å vedta det for noen uker siden!?! wink3 Det står tydelig i teksten at det er et ønske, men ikke et krav. Det ble skrevet inn for å hindre misforståelser og feiltolkninger Smile

Var det jeg ville vite happy6
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Siri Mette

Siri Mette


Antall Innlegg : 32
Join date : 03.08.2009
Bosted : Fredrikstad

Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher   Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher - Page 3 EmptyTor Okt 29 2009, 20:33

Torhild skrev:
Er dette et lovforslag fra styrets side?
Skal ikke dette i så tilfelle tas opp som en sak på generalforsamlingen?


Noen kommentarer fra styret på denne ?
Til Toppen Go down
http://www.vankami.net
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher   Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher - Page 3 EmptyTor Okt 29 2009, 20:49

Vil vel ikke direkte kalle det er lovforslag - det er et krav i forhold til å få et kull godkjent av NPK eller ikke. Man står jo fritt til å velge å søke om godkjenning av kullet i NPK eller la være. Men nå klarer ikke jeg helt å se problemet med å innføre et avlskrav som burde vært innført for lenge siden heller cool Og om jeg husker riktig, så har ting ang. avl med avlsrådet å gjøre, og ikke styret. (men nå er ikke jeg styremedlem, så skal ikke være bastant på dette)
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher   Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher - Page 3 EmptyTor Okt 29 2009, 20:54

Jeg klarer heller ikke å se problemet med dette. Det er jo heller en kjempepositiv sak syns jeg happy3
Til Toppen Go down
Susanne

Susanne


Antall Innlegg : 694
Join date : 21.06.2009
Age : 39
Bosted : Bergen

Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher   Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher - Page 3 EmptyTor Okt 29 2009, 21:20

Enig med Helle her. Hvorfor i all verden lage oppstyr om noe så positivt? what3
Skulle jo tro at alle som driver oppdrett vil rasens beste. Jeg syns det har vært en del tilfeller av patella luxasjon rundt om for tiden og da er det vel bare positiv at NPK vil prøve å ta dette ved roten, før det blir et større problem?
Til Toppen Go down
http://sultenhund.wordpress.com
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher   Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher - Page 3 EmptyTor Okt 29 2009, 21:40

Siri Mette skrev:
Torhild skrev:
Er dette et lovforslag fra styrets side?
Skal ikke dette i så tilfelle tas opp som en sak på generalforsamlingen?


Noen kommentarer fra styret på denne ?

Dette er ikke et lovforslag, men en regel, og skal derfor ikke tas opp som sak på generalforsamlingen.
Hvis noen derimot har noe i mot kravet om attest, kan de sende inn forslag på dette til styret innen 31 januar, så kan det bli en sak på årsmøtet.
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Gjest
Gjest




Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher   Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher - Page 3 EmptyTor Okt 29 2009, 21:45

Jeg kan ikke se problemet i at man har et krav om noe som skulle vært for leeeeeeeeeeeeeeeenge siden, vi alle vil jo ha friske hunder og da skal det også avles kun på friske hunder biggrin

Bra jobba fra avls rådet, dette har jeg savnet og etterlyst lenge happy6
Jeg selv har søkt om godkjenning av kullet mitt og jeg sendte inn papirene på patella sjekken uten at det i det hele tatt da var et krav, jeg har også øyelyst nå før paring, dette var heller ikke noe krav da, siden jeg da øyelyste i fjor.
Til Toppen Go down
AH




Antall Innlegg : 314
Join date : 18.06.2009
Bosted : Norge

Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher   Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher - Page 3 EmptyFre Okt 30 2009, 06:53

Caroline skrev:
Siri Mette skrev:
Torhild skrev:
Er dette et lovforslag fra styrets side?
Skal ikke dette i så tilfelle tas opp som en sak på generalforsamlingen?


Noen kommentarer fra styret på denne ?

Dette er ikke et lovforslag, men en regel, og skal derfor ikke tas opp som sak på generalforsamlingen.
Hvis noen derimot har noe i mot kravet om attest, kan de sende inn forslag på dette til styret innen 31 januar, så kan det bli en sak på årsmøtet.

Jeg syntes det er greit at folk spør på forumet når det er noe de lurer på. Og alle er vel enige i at dvergene bør undersøkes, og at det burde vært et krav for lenge siden.
Men for å ta det i riktig rekkefølge, så blir avlsrådet oppnevnt av styre, og alle forslag fra avlsrådet skal godtas av styre. (som jo er gjort i dette tilfelle) Er man ikke enig i de nye reglene som blir vedtatt av styre /eller formuleringen av reglene ,står det en hver fritt å sende inn forslag til generalforsamlingen som er klubbens høyeste organ. Det som blir vedtatt på generalforsamlingen må da styre rette seg etter.
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher   Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher - Page 3 EmptyMan Nov 09 2009, 19:32

Kjempebra, dette ble jeg glad for å lese! happy5
Til Toppen Go down
kinelu

kinelu


Antall Innlegg : 72
Join date : 30.06.2009
Age : 33
Bosted : Toten

Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher   Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher - Page 3 EmptyMan Nov 09 2009, 21:39

"Begge hundene skal være sjekket for patellaluksasjon med status FRI før paring og etter at de er fylt ett år. Vi ønsker at undersøkelsen gjøres og attesten signeres av Spesialist sykdommer hund og katt (smådyrspesialist), men dette er ikke et krav. Kopi av attesten skal ligge ved når papirer sendes inn for godkjenning av valpekullet."

Vil dette si at det skal gjøres før hver paring, eller er det greit så lenge det har blitt gjort etter at hunden har fyllt et år?
Til Toppen Go down
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher   Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher - Page 3 EmptyMan Nov 09 2009, 21:57

kinelu skrev:
"Begge hundene skal være sjekket for patellaluksasjon med status FRI før paring og etter at de er fylt ett år. Vi ønsker at undersøkelsen gjøres og attesten signeres av Spesialist sykdommer hund og katt (smådyrspesialist), men dette er ikke et krav. Kopi av attesten skal ligge ved når papirer sendes inn for godkjenning av valpekullet."

Vil dette si at det skal gjøres før hver paring, eller er det greit så lenge det har blitt gjort etter at hunden har fyllt et år?

Dette gjøres som regel bare en gang i hundens liv. Hunden må være over ett år når den sjekkes, hvis det skal bli godkjent av NPK. Selvsagt kan man sjekke tidligere, hvis man er nysgjerrig, men som sagt, NPK godtar bare attester på hunder som er over ett år.
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Sponsored content





Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher   Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher - Page 3 Empty

Til Toppen Go down
 
Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher
Til Toppen 
Side 3 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3
 Similar topics
-
» Dvergpinscher Hanne 1 år og Dvergpinscher Tispe 6 mnd til omplassering
» NKK krav om å bli champion
» Hvordan kan man sjekke om opdretter følger NPK rettningslinjer og krav ved avl?
» FUNKSJONSANALYSE & DVERGPINSCHER
» Helseundersøkelse på dvergpinscher

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: