Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe

Go down 
+4
Maria
Ann-Helen
Mocca82
ElinK
8 posters
AvInnlegg
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe Empty
PosteTema: Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe   Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe EmptyMan Okt 19 2009, 09:34

Jeg har ei venninne som har en DP tispe fra Kennel Stallvakten. Hun er nå på jakt etter en passende kjæreste til Edda i håp om at det kan bli noen søte små. Noen tips til hvordan hun kan gå frem?
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Mocca82




Antall Innlegg : 3
Join date : 19.10.2009

Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe Empty
PosteTema: Re: Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe   Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe EmptyMan Okt 19 2009, 10:19

Takke takk vennen Very Happy
Edda er jo en lekkerbisken så det er bare å melde seg på gutter happy6
Til Toppen Go down
Ann-Helen

Ann-Helen


Antall Innlegg : 1671
Join date : 10.06.2009
Bosted : AUKRA

Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe Empty
PosteTema: Re: Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe   Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe EmptyMan Okt 19 2009, 10:29

Monki skrev:
Takke takk vennen Very Happy
Edda er jo en lekkerbisken så det er bare å melde seg på gutter happy6

Første bud er vel å legge ut informasjon om tispa. Stamtavle, bilder, helseresultater osv.
At hun er en søt lekkerbisken tviler jeg ikke på, men det er jo de fleste Wink
Det var mitt tips..
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Bobby-Chicco
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe Empty
PosteTema: Re: Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe   Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe EmptyMan Okt 19 2009, 10:40

Enig med Ann-Helen! happy3

Og ikke for å være kritisk, men om alle skulle avle på sine små lekkerbiskener, så hadde det faktisk talt blitt små valper i hvert eneste hjem som har hund. wink3 Men godt er det at ikke alle tenker slik.

Jeg mener at første bud når man skal drive oppdrett er at man faktisk har såpass mye kunnskap om rasen (linjer, standard osv), avl generelt, mentalitet, helse/sykdom, eksteriør osv, at man avler slik at resultatet blir valper som er bedre enn hva sine foreldre er. Målet må jo være å bidra med noe positivt til rasen, ikke bare få seg noen valper man kan selge...


Sist endret av Maria den Man Okt 19 2009, 10:53, endret 1 gang (Reason for editing : Rettet opp skrivefeil;))
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe Empty
PosteTema: Re: Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe   Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe EmptyMan Okt 19 2009, 10:42

Og så bør man vel kanskje ha noen preferanser selv også om hva slags hanne man ser etter - Hva slags størrelse er man på jakt etter? Farge? Spiller premiering noen rolle? Kanskje oppdretteren er villig til å hjelpe til? (en oppdretter bør etter min mening ha kunnskap om ulike linjer og hva som vil kunne passe sammen med hunden og ikke). En partner til din kommende tispe (om det viser seg at hun er egnet til avl) bør i størst mulig grad utfylle hennes feil og mangler (alle hunder har noe å plukke på, og da er det dumt å "doble" på samme feilen om du skjønner)
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe Empty
PosteTema: Re: Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe   Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe EmptyMan Okt 19 2009, 10:49

Marita skrev:
Og så bør man vel kanskje ha noen preferanser selv også om hva slags hanne man ser etter - Hva slags størrelse er man på jakt etter? Farge? Spiller premiering noen rolle? Kanskje oppdretteren er villig til å hjelpe til? (en oppdretter bør etter min mening ha kunnskap om ulike linjer og hva som vil kunne passe sammen med hunden og ikke). En partner til din kommende tispe (om det viser seg at hun er egnet til avl) bør i størst mulig grad utfylle hennes feil og mangler (alle hunder har noe å plukke på, og da er det dumt å "doble" på samme feilen om du skjønner)
Enig med Marita.

Og man bude gå i seg sev og se om hunden din har det som skal til for å fremme rasen.
De fleste syntes hunden dems er veldig søt og de unner hunden valper. Det syns jeg blir feil instilling.. Ikke meningen å rakke ned eller være den stygge ulven.
Bare nevner det, jeg veit ikke hvem hunden din er så ikke ment som at du har en for dårlig hund å bruke i avl. wink3

Lykke til med vag av hannhund, mange flotte der ute! happy6
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Mocca82




Antall Innlegg : 3
Join date : 19.10.2009

Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe Empty
PosteTema: Re: Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe   Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe EmptyMan Okt 19 2009, 10:55

Jeg var visst litt for kjapp med svaret til venninnen min her skjønner jeg.

Som hun skrev så er jeg bare nyskjerrig på hvordan jeg skal gå frem. Forstår jo at man ikke bare kan avle fordi de er små lekkerbiskener.
Er det steder på nettet man kan legge ut mer info om min DP og mine preferanser i en hannhund? Har noen andre her gjort det? Hvor finner man en passende hann? Man må vel betale for bedekningen også?
Jeg har mange spørsmål så alt som kommer inn av svar her tar jeg imot med stor takk Smile
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe Empty
PosteTema: Re: Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe   Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe EmptyMan Okt 19 2009, 11:03

Monki skrev:
Jeg var visst litt for kjapp med svaret til venninnen min her skjønner jeg.

Som hun skrev så er jeg bare nyskjerrig på hvordan jeg skal gå frem. Forstår jo at man ikke bare kan avle fordi de er små lekkerbiskener.
Er det steder på nettet man kan legge ut mer info om min DP og mine preferanser i en hannhund? Har noen andre her gjort det? Hvor finner man en passende hann? Man må vel betale for bedekningen også?
Jeg har mange spørsmål så alt som kommer inn av svar her tar jeg imot med stor takk Smile

Dere får unnskylde oss uvitende, men vi lurte bare på hvordan man evt skal gå frem. Er mye vi har peiling på, men avl er noe helt nytt for oss begge happy3
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Lex

Lex


Antall Innlegg : 2547
Join date : 11.06.2009
Age : 47
Bosted : Sandefjord

Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe Empty
PosteTema: Re: Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe   Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe EmptyMan Okt 19 2009, 11:29

Det er ikke lett det der med avl.. Jeg tror jeg hadde startet med å få tispe helseundersøkt, og premiert. Ta henne med på noen utstillinger, og fo de to røde sløyfene som klubben setter som et minimumskrav til godkjenning av tispen i avl. På utstilling er det også glimrende mulighet til å se og finne hannhunder. Spott dere ut noen dere liker, finn ut hva de heter og hvem som eier dem. Der er det også mulighet til å prate med hannhunneiere, og oppdrettere generellt.

Ellers så kan det være lurt å sette seg ned å lese rundt på hjemmesider. Sende mailer og spørre og grave! Men som sagt syntes jeg det kan være lurt å starte med å ta tispen til veterinær å få henne øyelyst, og patellaundersøkt. Når det er i boks, om du da ikke alt har gjort det, så meld henne på noen utstillinger. Der får du en objektiv dommers syn på hvordan hunden din ser ut anatomisk. Mange får seg da en a-ha oplevelse.. happy6 (snakker av erfaring).

Videre får du ha lykke til på veien mot valper!
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
Mocca82




Antall Innlegg : 3
Join date : 19.10.2009

Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe Empty
PosteTema: Re: Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe   Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe EmptyMan Okt 19 2009, 11:39

Tusen takk for et kjempefint svar! Nå vet jeg ihvertfall i hvilken ende jeg skal begynne Smile
Til Toppen Go down
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe Empty
PosteTema: Re: Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe   Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe EmptyMan Okt 19 2009, 15:03

Fyller tispen avlskrav (som står på klubbens webside og i nyeste PP) så kan du jobbe videre med saken.

Husk at hver valping er en stor risiko, i verste tilfelle mister du tispen (heldigvis sjeldent) og i alle fall bør du ha minst 10 000 kr på bankkontoen før du setter i gang. Tenker da i tilfelle det blir behov for fødselshjelp, keisersnitt eller noe slik, slik at tispen ikke dør når man ikke ha penger til å dra til veterinæren. Dette høres fælt ut, men man er nød til å være forbredt til det verste !
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Sponsored content





Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe Empty
PosteTema: Re: Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe   Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe Empty

Til Toppen Go down
 
Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» finne navn til tispe?
» Hanne som vil bli far?
» Dvergpinscher Hanne 1 år og Dvergpinscher Tispe 6 mnd til omplassering
» Vanskelig å finne pinscher
» Hvordan finne medlemsnummer?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: