Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ang forvertavtaler ...

Go down 
+11
Marita
Kinkade
Rocky
CamillaB
Marion G
Fly
Anne
Bente
helle
Linn
emiliema
15 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
emiliema

emiliema


Antall Innlegg : 110
Join date : 14.06.2009

Ang forvertavtaler ... Empty
PosteTema: Ang forvertavtaler ...   Ang forvertavtaler ... EmptyOns Okt 07 2009, 15:36

Hva er igrunn vanlig forvertavtale på hannhund?

Hvilke betingelser osv har man ?

Trenger gjerne innspill =D


Dette er helt generelt, så ta det med ro... Smile
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Ang forvertavtaler ... Empty
PosteTema: Re: Ang forvertavtaler ...   Ang forvertavtaler ... EmptyOns Okt 07 2009, 15:40

NKK har jo en vanlig fôrvertsavtale, som de fleste bruker Smile Så kan det vel hende at noen har tilleggsting, men det skal jo stå skriftlig i avtalen begge parter har signert. Det står jo gjerne ting som hvor lenge avtalen gjelder, evt hvor mange kull. Jeg kjenner en som har en avtale der avtalen utløper ved hannens nådde alder av x år, mens andre kanskje har antall kull.

Vet ikke helt hva du lurte på, om det var noe konkret, så det ble svar litt i hytt og gevær dette her wink3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
emiliema

emiliema


Antall Innlegg : 110
Join date : 14.06.2009

Ang forvertavtaler ... Empty
PosteTema: Re: Ang forvertavtaler ...   Ang forvertavtaler ... EmptyOns Okt 07 2009, 15:41

Linn skrev:
NKK har jo en vanlig fôrvertsavtale, som de fleste bruker Smile Så kan det vel hende at noen har tilleggsting, men det skal jo stå skriftlig i avtalen begge parter har signert. Det står jo gjerne ting som hvor lenge avtalen gjelder, evt hvor mange kull. Jeg kjenner en som har en avtale der avtalen utløper ved hannens nådde alder av x år, mens andre kanskje har antall kull.

Vet ikke helt hva du lurte på, om det var noe konkret, så det ble svar litt i hytt og gevær dette her wink3



Hvor mange år pleier den å stå i eiers navn for forvert overtar osv? Det lurte jeg på =) =)
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Ang forvertavtaler ... Empty
PosteTema: Re: Ang forvertavtaler ...   Ang forvertavtaler ... EmptyOns Okt 07 2009, 15:46

Hos meg står de i mitt navn helt til jeg har hatt avtalt antall paringer på den. Dersom jeg finner ut av at jeg ikke ønsker å bruke hannen i avl likevel, så overføres den til fôrvert med en gang.

Det har jo i praksis ingenting å si for en fôrvert at den står i oppdretters navn, fôrverten har jo hunden som sin egen.


Disse tingene blir jo alltid avklart i forkant når oppdretter og fôrvert inngår avtalen happy3
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Ang forvertavtaler ... Empty
PosteTema: Re: Ang forvertavtaler ...   Ang forvertavtaler ... EmptyOns Okt 07 2009, 15:49

Enig med Helle. Alt dette skal stå skriftlig i fôrvertsavtalen og være undertegnet. Hunden står normalt sett på oppdretterens navn til fôrvertsavtalen er over, enten det er pga hundens alder eller antall kull eller bare det at oppdretter ikke ønsker å bruke hunden likevel.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
emiliema

emiliema


Antall Innlegg : 110
Join date : 14.06.2009

Ang forvertavtaler ... Empty
PosteTema: Re: Ang forvertavtaler ...   Ang forvertavtaler ... EmptyOns Okt 07 2009, 15:56

Ja,det skjønner jeg Smile) Men hvor mange kull er vanlig å ta på en hanne? sorry alle spm...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ang forvertavtaler ... Empty
PosteTema: Re: Ang forvertavtaler ...   Ang forvertavtaler ... EmptyOns Okt 07 2009, 16:00

emiliema skrev:
Linn skrev:
NKK har jo en vanlig fôrvertsavtale, som de fleste bruker Smile Så kan det vel hende at noen har tilleggsting, men det skal jo stå skriftlig i avtalen begge parter har signert. Det står jo gjerne ting som hvor lenge avtalen gjelder, evt hvor mange kull. Jeg kjenner en som har en avtale der avtalen utløper ved hannens nådde alder av x år, mens andre kanskje har antall kull.

Vet ikke helt hva du lurte på, om det var noe konkret, så det ble svar litt i hytt og gevær dette her wink3



Hvor mange år pleier den å stå i eiers navn for forvert overtar osv? Det lurte jeg på =) =)

Jeg har varierende avtaler.
Korteste avtale: 3 år
Lengste avtale: 8 år (inntil den er i offisiell veteranklasse)

Når avtalen er oppfylt, skrives hunden over på forvert. (om den står reg på meg)

De fleste hundeeiere er normalt ikke interessert i spermen til hunden, det er det jo oppdretteren som kjøper/importerer/oppdretter hunden som er. happy6
Til Toppen Go down
emiliema

emiliema


Antall Innlegg : 110
Join date : 14.06.2009

Ang forvertavtaler ... Empty
PosteTema: Re: Ang forvertavtaler ...   Ang forvertavtaler ... EmptyOns Okt 07 2009, 16:01

Norwinstars skrev:
emiliema skrev:
Linn skrev:
NKK har jo en vanlig fôrvertsavtale, som de fleste bruker Smile Så kan det vel hende at noen har tilleggsting, men det skal jo stå skriftlig i avtalen begge parter har signert. Det står jo gjerne ting som hvor lenge avtalen gjelder, evt hvor mange kull. Jeg kjenner en som har en avtale der avtalen utløper ved hannens nådde alder av x år, mens andre kanskje har antall kull.

Vet ikke helt hva du lurte på, om det var noe konkret, så det ble svar litt i hytt og gevær dette her wink3



Hvor mange år pleier den å stå i eiers navn for forvert overtar osv? Det lurte jeg på =) =)

Jeg har varierende avtaler.
Korteste avtale: 3 år
Lengste avtale: 8 år (inntil den er i offisiell veteranklasse)

Når avtalen er oppfylt, skrives hunden over på forvert. (om den står reg på meg)

De fleste hundeeiere er normalt ikke interessert i spermen til hunden, det er det jo oppdretteren som kjøper/importerer/oppdretter hunden som er. happy6




Okei Very Happy Takk det hjelper litt Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ang forvertavtaler ... Empty
PosteTema: Re: Ang forvertavtaler ...   Ang forvertavtaler ... EmptyOns Okt 07 2009, 16:02

emiliema skrev:
Ja,det skjønner jeg Smile) Men hvor mange kull er vanlig å ta på en hanne? sorry alle spm...

Antall ganger eier bruker hannen, er opp til eieren. I hvertfall om det er en hanne en oppdretter har kjøpt inn for avl.
Til Toppen Go down
Bente

Bente


Antall Innlegg : 1067
Join date : 14.06.2009
Age : 48
Bosted : Hadeland

Ang forvertavtaler ... Empty
PosteTema: Re: Ang forvertavtaler ...   Ang forvertavtaler ... EmptyOns Okt 07 2009, 16:06

Hvordan er dette om man er deleier på enten tispe /hannhund? Kjekt og vite i.h.t valpene som snart kommer happy4
Til Toppen Go down
http://www.frismilla.weebly.com
Anne

Anne


Antall Innlegg : 868
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Karmøy

Ang forvertavtaler ... Empty
PosteTema: Re: Ang forvertavtaler ...   Ang forvertavtaler ... EmptyOns Okt 07 2009, 18:10

Norwinstars skrev:
emiliema skrev:
Ja,det skjønner jeg Smile) Men hvor mange kull er vanlig å ta på en hanne? sorry alle spm...

Antall ganger eier bruker hannen, er opp til eieren. I hvertfall om det er en hanne en oppdretter har kjøpt inn for avl.

Enig med Marian

Vi har på helfôravtaler full avlsrett opp til sju år.
Halvfôr har jeg ikke helt bestemt meg,hvordan gjør dere andre der?Jeg har gjort meg opp en tanke om avlsretten til fire år,men usikker på om det er litt lenge kanskje...
Til Toppen Go down
http://www.kamdior.com
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Ang forvertavtaler ... Empty
PosteTema: Re: Ang forvertavtaler ...   Ang forvertavtaler ... EmptyOns Okt 07 2009, 19:02

Jeg har gratis paringer på mine egne tisper, og så får forvert paringene på andres tisper. Fungerer greit for begge parter. Hannen registreres på forvert med en gang, og så skriver vi i kontrakten at betalingen er at jeg kan benytte hannen på mine tisper.
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Ang forvertavtaler ... Empty
PosteTema: Re: Ang forvertavtaler ...   Ang forvertavtaler ... EmptyLør Nov 14 2009, 20:59

Setter jeg en hannhund ut på foravtale får forverten hunden gratis,men jeg skal ha avlsretten på den
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
CamillaB

CamillaB


Antall Innlegg : 295
Join date : 11.06.2009
Bosted : Oslo/Fredrikstad/Danmark

Ang forvertavtaler ... Empty
PosteTema: Re: Ang forvertavtaler ...   Ang forvertavtaler ... EmptySøn Nov 15 2009, 00:15

en slik avtale er så forskjellig fra oppdretter til oppdretter.. noen vil ha avtaler som gjelder så lenge hannen kan brukes, dette er jo spesielt ved importer, andre vil kun ha et antall paringer, andre et antall valper fra paringer og andre igjen går det på antall år..

så det er vel ikke noe fasitsvar til dette uten at oppdretter og forvert må være enige om dette, og signere en avtale
Til Toppen Go down
http://kennelmae.com
Rocky

Rocky


Antall Innlegg : 85
Join date : 02.10.2009
Age : 39
Bosted : Stavanger

Ang forvertavtaler ... Empty
PosteTema: Re: Ang forvertavtaler ...   Ang forvertavtaler ... EmptySøn Nov 15 2009, 18:04

Hvordan ser dere oppdrettere på å sette ut bikkjer på foravtale til noen som ikke er interessert i utstilling eller å gå på ringtrening? Men bare ønsker å bruke bikkja til å konkurrere i agility f. eks. eller lydighet...
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Ang forvertavtaler ... Empty
PosteTema: Re: Ang forvertavtaler ...   Ang forvertavtaler ... EmptySøn Nov 15 2009, 18:09

Rocky skrev:
Hvordan ser dere oppdrettere på å sette ut bikkjer på foravtale til noen som ikke er interessert i utstilling eller å gå på ringtrening? Men bare ønsker å bruke bikkja til å konkurrere i agility f. eks. eller lydighet...
For meg står agility og lydighet over utstilling på listen.. Så dersom det hadde stått mellom en som ville stille den aktivt, kontra en som ville drive aktivt med agility, og de ellers var ok begge to, så ville jeg valgt sistnevnte..

Utstillinger kan man alltids ta med hunden på selv.
Til Toppen Go down
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Ang forvertavtaler ... Empty
PosteTema: Re: Ang forvertavtaler ...   Ang forvertavtaler ... EmptySøn Nov 15 2009, 18:39

Jeg hadde foretrukket en slik forvert så absolutt. Men hadde tatt med hunden på utstillinger selv for å fått de to røde sløyfene som man må ha hvertfall.
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Ang forvertavtaler ... Empty
PosteTema: Re: Ang forvertavtaler ...   Ang forvertavtaler ... EmptySøn Nov 15 2009, 18:40

helle skrev:
Rocky skrev:
Hvordan ser dere oppdrettere på å sette ut bikkjer på foravtale til noen som ikke er interessert i utstilling eller å gå på ringtrening? Men bare ønsker å bruke bikkja til å konkurrere i agility f. eks. eller lydighet...
For meg står agility og lydighet over utstilling på listen.. Så dersom det hadde stått mellom en som ville stille den aktivt, kontra en som ville drive aktivt med agility, og de ellers var ok begge to, så ville jeg valgt sistnevnte..

Utstillinger kan man alltids ta med hunden på selv.

Ditto!
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Rocky

Rocky


Antall Innlegg : 85
Join date : 02.10.2009
Age : 39
Bosted : Stavanger

Ang forvertavtaler ... Empty
PosteTema: Re: Ang forvertavtaler ...   Ang forvertavtaler ... EmptySøn Nov 15 2009, 18:57

Så flott Smile
Et vennepar hadde nettopp en utrivelig opplevelse med sine to hunder. De hadde de på foravtale og både stilte de og drev aktivt med agility. Dette likte ikke oppdretter. Mente hundene ikke er "agilityhunder" og tok de rett og slett tilbake no0
Siden de var uerfarne på området og kjenner oppdretter hadde de ikke brukt for mye tid på kontrakten. De ser jo hvor dumt det var nå, men gjort er gjort.
Poenget her er grunnen til at de tok de tilbake... ikke agilityhunder.... blir helt sjokert what3 relativt bra hadde de begynt å gjøre det også.
Til Toppen Go down
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Ang forvertavtaler ... Empty
PosteTema: Re: Ang forvertavtaler ...   Ang forvertavtaler ... EmptySøn Nov 15 2009, 19:02

Rocky skrev:
Så flott Smile
Et vennepar hadde nettopp en utrivelig opplevelse med sine to hunder. De hadde de på foravtale og både stilte de og drev aktivt med agility. Dette likte ikke oppdretter. Mente hundene ikke er "agilityhunder" og tok de rett og slett tilbake no0
Siden de var uerfarne på området og kjenner oppdretter hadde de ikke brukt for mye tid på kontrakten. De ser jo hvor dumt det var nå, men gjort er gjort.
Poenget her er grunnen til at de tok de tilbake... ikke agilityhunder.... blir helt sjokert what3 relativt bra hadde de begynt å gjøre det også.

Gubban det er jo helt tragisk,litt av en poengløs grunn. Hundene som jeg skal sette ut på foravtale vil ansees som forvert sin,forvert holder alle utgifter og har hunden som sin egen.Det jeg krever av forvert er at jeg får ta med hunden på utstilling,om de vil kan dem stille den selv og at jeg skal ha to kull etter hunden.
Jeg betaler alle utgifter som har med avlen å gjøre,øyenlysning,patella og utstillinger.
Men om forvert hadde vert lydighetsintresert eller en annen bruksform hadde jeg blitt kjempe glad. Det samme gjelde valpekjøpere
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Ang forvertavtaler ... Empty
PosteTema: Re: Ang forvertavtaler ...   Ang forvertavtaler ... EmptySøn Nov 15 2009, 19:17

Nå skal ikke jeg gå inn på enkeltsaker her som jeg ikke kjenner til, men om det f.eks står i kontrakten at "fôrvert skal sørge for at hunden får nødvendig utstillingstrening", så hjelper det jo lite om en hund er stjerne på agilitybanen hvis den coiler på bordet i forbindelse med utstilling, og raser av gårde i ringen mens den omtrent kveler seg selv i utstillingsbåndet Og gjør ikke fôrvert som den har skrevet under på i fôrvertsavtalen så kan oppdretter ha rett til å hente hunden tilbake.

At ikke alle er så innmari interessert i å drive med utstilling er greit nok, men man burde i allefall kunne ofre litt for å trene hunden i forbindelse med utstilling slik at oppdretter i det minste kan ta med hunden uten å måtte skjemmes :P
Det krever tross alt en del mindre trening for å få en hund til å oppføre seg ok på en utstilling i forhold til å bli god i AG/LP eller slike ting.

Nå er ikke jeg oppdretter (og takk for det, for å finne gode fôrverter kan ikke være lett...)
Men om min fôrvert hadde villet drive med AG istedet for utstilling hadde det vært helt ok for meg så lenge hunden også ble trent bittelitt i retning utstilling. (dette kan man jo evt også gjøre selv som oppdretter, men da er man gjerne nødt til å ha hunden hos seg en ukes tid eller noe)
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 64
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Ang forvertavtaler ... Empty
PosteTema: Re: Ang forvertavtaler ...   Ang forvertavtaler ... EmptySøn Nov 15 2009, 19:32

Kinkade skrev:
helle skrev:
Rocky skrev:
Hvordan ser dere oppdrettere på å sette ut bikkjer på foravtale til noen som ikke er interessert i utstilling eller å gå på ringtrening? Men bare ønsker å bruke bikkja til å konkurrere i agility f. eks. eller lydighet...
For meg står agility og lydighet over utstilling på listen.. Så dersom det hadde stått mellom en som ville stille den aktivt, kontra en som ville drive aktivt med agility, og de ellers var ok begge to, så ville jeg valgt sistnevnte..

Utstillinger kan man alltids ta med hunden på selv.

Ditto!

Ja her også, helt klart happy6 men synes jo helt klart at man kan forlange at fôrvert trener hunden litt til utstilling i hvertfall, noe kan man jo forlange når man gir bort en hund happy3
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Ang forvertavtaler ... Empty
PosteTema: Re: Ang forvertavtaler ...   Ang forvertavtaler ... EmptySøn Nov 15 2009, 19:40

Rocky skrev:
Hvordan ser dere oppdrettere på å sette ut bikkjer på foravtale til noen som ikke er interessert i utstilling eller å gå på ringtrening? Men bare ønsker å bruke bikkja til å konkurrere i agility f. eks. eller lydighet...
Bare???? Ang forvertavtaler ... 723324 (Hilsen hun som vet hva hunden sin ville foretrukket å trent og konkurrert i hvis hunden selv fikk velge! Ang forvertavtaler ... 440973 )

Neida, skjønte greia altså, var bare det at jeg ikke kunne dy meg. Ang forvertavtaler ... 723324

Men jeg tror det er veldig ulikt fra oppdretter til oppdretter. Jeg kjøpte hund fra en oppdretter som ikke setter utstilling i høysete når hun velger valpekjøpere, og selv om det var litt tilfeldig da, så blir det ikke tilfeldig neste gang. Jeg verdsetter mer det at oppdretter stiller krav om å være aktiv innenfor andre aktiviteter med hunden sin, være seg hundesporter som agility, lydighet eller spor eller fjellturer og hverdagslydighet, fremfor det å dra på utstilling. Det viktigste må jo være at man er snill mot hunden og gir den det den trenger av fysisk og psykisk aktivitet, ikke det at man reiser rundt på utstilling i helgene. Men nå er ikke jeg oppdretter, da, og ei heller er utstilling min (eller hunden min sin) favorittaktivitet... Ang forvertavtaler ... Icon_lol Og jeg er så sær at jeg personlig ikke liker annonser hvor det står noe om at man foretrekker eller ønsker "utstillingsinteresserte", nettopp fordi jeg ikke syns det har noe med å gi en hund ett godt hjem å gjøre. Og det er nok av hunder som haaaater utstilling, men som blir tynt på det helg etter helg, og da blinker det "dårlig hundevelferd" i mine øyne, så om kravet for å få en valp er at man må hive seg på utstilling, så finner i alle fall jeg en annen oppdretter. Ang forvertavtaler ... 557338
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Rocky

Rocky


Antall Innlegg : 85
Join date : 02.10.2009
Age : 39
Bosted : Stavanger

Ang forvertavtaler ... Empty
PosteTema: Re: Ang forvertavtaler ...   Ang forvertavtaler ... EmptySøn Nov 15 2009, 19:52

hehe at AG ikke er BARE... det kan jeg godt signere på happy6
Men mitt inntrykk har vært at utstilling er det viktigste.... med tanke på videre avl osv.
Synes det er flott at dette kanskje ikke er tilfellet hos alle biggrin

Et annet spørsmål.
Hvorfor velge å ha hun på foravtale i steden for å kjøpe?
(heheh JA, dette er noe jeg vurderer å gjøre ved anskaffelse av neste hund)
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Ang forvertavtaler ... Empty
PosteTema: Re: Ang forvertavtaler ...   Ang forvertavtaler ... EmptySøn Nov 15 2009, 20:24

Rocky skrev:
hehe at AG ikke er BARE... det kan jeg godt signere på happy6
Men mitt inntrykk har vært at utstilling er det viktigste.... med tanke på videre avl osv.
Synes det er flott at dette kanskje ikke er tilfellet hos alle biggrin

Et annet spørsmål.
Hvorfor velge å ha hun på foravtale i steden for å kjøpe?
(heheh JA, dette er noe jeg vurderer å gjøre ved anskaffelse av neste hund)
Samme inntrykket har jeg, og særlig innenfor enkelte raser, sånn som blant annet vår rase. Der ser det ut som at det hos mange er utstillingsresultater som er viktig og som det avles på. Derfor jeg er blitt så kritisk til dette med utstilling, for jeg syns det fokuseres altfor mye på det. Bare å se på forumet det, hvilke resultater som får de største og fleste gratulasjonene... Også har jeg en oppfatning av at det å avle frem pene dvergpinschere er noe "alle" klarer å gjøre (mange pene dvergpinschere å se), men det å avle frem mentalt gode dvergpinschere er det verre med. Så derfor synes jeg fokuset burde flyttes over på mentalitet fremfor utstilling og utseende. En hund som skal gå agility eller LP bør ha visse egenskaper mentalt for eksempel. En hund som er redd for folk og andre hunder sliter med å holde seg på banen da den gjerne heller vil gå ut å kontrollere alt som er utenfor ringbåndet fremfor å holde fokuset på fører... Man kan selvfølgelig konkurrere med slike hunder også, men da krever det mye mer trening enn med en hund som er trygg på omgivelsene og som derfor klarer konsentrere seg. Så sånn sett så burde det jo være supert å ha resultater innenfor agility og LP å vise til, både i forhold til mentalitet og bruksegenskaper, spør du meg! Ang forvertavtaler ... 557338
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Sponsored content





Ang forvertavtaler ... Empty
PosteTema: Re: Ang forvertavtaler ...   Ang forvertavtaler ... Empty

Til Toppen Go down
 
Ang forvertavtaler ...
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Dvergpinscher-
Gå Til: