Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Lukketid - Canon

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Lukketid - Canon Empty
PosteTema: Lukketid - Canon   Lukketid - Canon EmptyTir Sep 29 2009, 20:07

Har et Canon EOS 400 D

Og ettersom det er såpass mange dyktige fotografer her inne håper jeg oen kan hjelpe meg. For jeg husker ikke hvordan jeg stiller på lukketiden.. hjelp!

Har skiftet linser frem og tilbake og finner ikke ut av det. noe som resulterer i å måtte fotografere på den automatknappen.. æsj..

Help.. anyone... biggrin ops3
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Lukketid - Canon Empty
PosteTema: Re: Lukketid - Canon   Lukketid - Canon EmptyTir Sep 29 2009, 20:18

Hvis du f.eks. skal ta bilder av ting som beveger seg:
Sett innstillingen på "TV" og så vrir du på det lille "hjulet" bak utløserknappen. Da kan du se lukkertiden på skjermen, og den endrer seg etter hvert som du vrir på hjulet.
Håper det var forståelig. wink3
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
-linda-

-linda-


Antall Innlegg : 1025
Join date : 10.06.2009
Age : 36
Bosted : Drammen

Lukketid - Canon Empty
PosteTema: Re: Lukketid - Canon   Lukketid - Canon EmptyTir Sep 29 2009, 20:19

Lukkertid på Canon tror jeg het TV?
Og så heter blenderen AV ?

Du skrur på det hjulet til du ser lukkeren forandrer seg i hvertfall.. Smile Er lett å teste ut forskjellen.. Høyt tall på lukkerprioritert gir veldig mørkt bilde, men raskt "klikk", og lavt lukkertall gir veldig lyst bilde men laaang tid mellom hvert "klikk"..
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Lukketid - Canon Empty
PosteTema: Re: Lukketid - Canon   Lukketid - Canon EmptyTir Sep 29 2009, 20:47

Om du tar på helmanuell, M, så stiller du lukkertid ved å vri på hjulet. Dersom du vil stille på blender i helmanuell, så holder du inne den "AV +/-" knappen, pitte liten knapp litt over sjermen til høyre, samtidig som du vrir på hjulet.
Til Toppen Go down
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Lukketid - Canon Empty
PosteTema: Re: Lukketid - Canon   Lukketid - Canon EmptyTir Sep 29 2009, 22:05

Innstillingen min står på AV.. det er den jeg pleier å bruke. Og om jeg vrir på hjulet så blir det aldri skarpt nok.. lukketiden er så treg uansett hvilken vei jeg vrir det hjulet... hm

huff jeg er så dårlig på dette kamera greiene... Embarassed sad3

Skal vi se om jeg får til dette nå da..
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Lukketid - Canon Empty
PosteTema: Re: Lukketid - Canon   Lukketid - Canon EmptyTir Sep 29 2009, 22:07

helle skrev:
Om du tar på helmanuell, M, så stiller du lukkertid ved å vri på hjulet. Dersom du vil stille på blender i helmanuell, så holder du inne den "AV +/-" knappen, pitte liten knapp litt over sjermen til høyre, samtidig som du vrir på hjulet.


HURRA... jeg tror ejg fikk det til ..

THANKS::: excited sidehug
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Lukketid - Canon Empty
PosteTema: Re: Lukketid - Canon   Lukketid - Canon EmptyOns Sep 30 2009, 07:30

En annen ting som er "viktig", i det minste interressant, å huske på er lysmåling.

Nederst i søkeren er det en liten sak som ser noe slik ut |llll|llll| -1 0 +1

Den gir deg en indikasjon på hvordan eksponeringen blir i henhold til gitte instillinger.
M.a.o. -1 gir et mørkt undereksponert bilde, men +1 da gir et overeksponert bilde.
"Trikset" blir da å få pinnen nærmest midten.

det sommer så fint med lysmålingen er at man kan sette blender og lukkerparametre, for å så låse eksponeringsverdien med * knappen. (håper det er slik på 400D og) Bare holde inn "avtrekkeren" halveis for å måle først.
Deretter er det bare å kose seg med komposisjonen mens du kan være "sikker" på at eksponeringen blir forholdvis riktig.
En tolmodighetsprøve i raske fingre når man har med en aktiv liten hund å gjøre. Spesielt en svart en happy3

Skulle du fortsatt ikke treffe riktig lukkertid, kn man også tvinge opp ISO'en. Bare husk at jo høyere ISO jo grovere bilde. I motsetning til de gamle filmkameraene hvor ISO'en vår bestemt ut i fra filmens kjemiske egenskaper, så gjørISO'en på digitalkameraer selve billedbrikken mer "ukritisk" i forhold til hvilken informasjon den fanger. Mindre kritisk til riktig lysmengde.
Og/eller litt nærmere Ingrid Espelid Hovik. "No har me juksa litt". (ja, vet det ikke noe med fjernsynskjøkkenet å gjøre happy3)

Tilslutt. Justerer man eksponeringen ut i fra blender (Av), vit hvordan fokusplanet forflytter seg. Stor blenderåpning f.eks. 2.8 gir et veldig kort fokusplan. Det kan utgjøre så lite som 10cm av dybden i bildet er i fokus, mens en åpning på 22 kan er fokusdybde som nesten er uendelig.

Derfor: Tenk fokusplan, lysmåling, blender, komposisjon, eventelt ISo i den rekkefølgen.

Sorry, dette ble litt teknsik og et overkomplisert svar, men forhåpentligvis interresant for noen:)
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Gjest
Gjest




Lukketid - Canon Empty
PosteTema: Re: Lukketid - Canon   Lukketid - Canon EmptyOns Sep 30 2009, 19:54

Arnes tips: Hvis det er dårlige lysforhold pleier jeg å undereksponere bildene (bruker raskere lukkertid enn det som kameraet foreslår ved en gitt blender). Da unngår jeg at bildene blir uskarpte fordi at jeg ikke klarer å holde kameraet rolig nok. Det pleier å bli nok lys i bildet likevel.

På mitt kamera (450D) kan man i allefall bruke ISO 400 og ISO 800 uten at det blir helt krise med støyen... Det går visst an å skru på ekstra støyreduksjon også men det har jeg ikke prøvd.
Til Toppen Go down
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Lukketid - Canon Empty
PosteTema: Re: Lukketid - Canon   Lukketid - Canon EmptyOns Sep 30 2009, 20:12

Takk for alle tips..
de skal tygges og fordøyes, så jeg lærer mer..
Gull verdt!! sidehug
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Lukketid - Canon Empty
PosteTema: Re: Lukketid - Canon   Lukketid - Canon EmptySøn Okt 11 2009, 21:09

Jeg har fått til lukketids innstillingene.. MEN det som skjer nå er at bildene blir blå...
når jeg har de på automat knappen blir bildene i bra og normale farger, men så fort jeg har den på AV og fått lukketiden til å funke blir fargene på bildene gråblå... WHY? sad3
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Lukketid - Canon Empty
PosteTema: Re: Lukketid - Canon   Lukketid - Canon EmptySøn Okt 11 2009, 21:20

Tipper feilen ligger i hvitbalansen.. Men kan ikke si her og nå hva du må stille på, har aldri hatt dette problemet.

Kanskje det står noe fornuftig i brukermanualen?
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Lukketid - Canon Empty
PosteTema: Re: Lukketid - Canon   Lukketid - Canon EmptySøn Okt 11 2009, 21:22

Med mindre det er noe så enkelt som at du har satt hvitbalansen på et av de forhåndsbestemte alternativene, istedet for auto.

Husker ikke hvilken av pilene, men prøv deg fram. Helt til du får opp den med "auto" bilde av sky, bilde av sol, osv, og så velger du auto.. Se om det ordner seg da.

Hvis ikke har du kanskje stillt på noe innpå menyen. (dersom det er hvitbalansen som er problemet).
Til Toppen Go down
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Lukketid - Canon Empty
PosteTema: Re: Lukketid - Canon   Lukketid - Canon EmptySøn Okt 11 2009, 21:29

Eller gjør det enkleste.
Skyt utelukkende i RAW-format, og juster hvitbalansen i postproduksjon.

Faktisk superenkelt med den medfølgende programvaren til Canon. Og så blir det alltid riktig:)





Redigert fordi orddeling er noe herk happy3
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Lukketid - Canon Empty
PosteTema: Re: Lukketid - Canon   Lukketid - Canon EmptySøn Okt 11 2009, 22:01

Nja, syns ikke det er det enkleste.. Da må man jo redigere alle bildene :P Mulig man kan ta å "samleredigere" da, det vet jeg ikke..

(Ikke misforstå, jeg liker raw jeg.. men tror kanskje ikke det er beste løsning på problemet i denne saken).
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lukketid - Canon Empty
PosteTema: Re: Lukketid - Canon   Lukketid - Canon EmptyMan Okt 12 2009, 09:24

Hvis det ikke står "AWB" på skjermen der jeg har satt en rød ring, så har du antagelig satt hvitbalansen til en av andre forhåndsinnstillingene - og det kan nok gi blålige bilder som det allerede er sagt. Hvitbalansen endrer du ved å trykke på pil-ned-knappen. Da kan du velge mellom "AWB" (som gjør at kamaraet velger hvitbalansen automatisk) og et knippe andre valg som har symboler som f.eks. en sol, en sky, et hus, et lyn (tilpasset for bilder med blitz)... og sikkert et par til som jeg ikke husker i farten.

Lukketid - Canon WBeos400d

"AWB" er "det sikre valget". Jeg liker å bruke de andre innstillingene også - avhengig av lyset - for jeg synes "AWB" gir litt for gule bilder i enkelte sammenhenger. Ellers så kan man stille inn hvitbalansen manuelt. Det er litt omstendelig. Passer kanskje best i tilfeller der man vet at mans skal ta bilder i samme lysforhold i en god stund. Kort fortalt så tar man da bilde av noe som er hvitt og forteller kameraet at "dette er hvitt".
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Lukketid - Canon Empty
PosteTema: Re: Lukketid - Canon   Lukketid - Canon EmptyMan Okt 12 2009, 09:41

Der ja, fint med bra forklaring Smile

Håper det retter opp problemet kaja!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Lukketid - Canon Empty
PosteTema: Re: Lukketid - Canon   Lukketid - Canon Empty

Til Toppen Go down
 
Lukketid - Canon
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Canon EF 100 mm f2.8 USM MACRO - erfaringer?
» CANON EOS 600d vs 450d

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Generelt :: Ordet er fritt-
Gå Til: